Klimatsmarta upplevelser i Sverige

Det ska vara enkelt att turista hållbart. Nu har vi paketerat 5 olika sommarupplevelser som alla har en låg klimatpåverkan och som du med gott samvete kan njuta av – de klarar nämligen gränsen för världens klimatmål.

5 klimatsmarta sommarupplevelser

Vi har utgått från världens klimatmål, som innebär att uppvärmningen av jorden inte ska överstiga 2 grader. Vi har även tagit hänsyn till den senaste klimatrapporten från FNs klimatpanel som säger att vi bör sträva efter 1,5 grader för att konsekvenserna inte ska bli allt för stora. Det här har vi översatt till en ungefärlig klimatbudget på 1,5-2 ton koldioxid per person och år, vilket blir ca 4-5 kg per person och dag.

Utsläppsberäkningarna avser resa och boende. Vi har medvetet lämnat lite utrymme i klimatbudgeten för att du även ska kunna äta något gott. Längst ner hittar du mer detaljer om hur vi räknat.

Våra exempel klarar sig alla inom ramen för en persons klimatbudget.

Kajakhelg på Svartsö – Stockholms skärgård

Välkommen till Stockholms skärgård. Bo på trevliga Svartsö skärgårdshotell på ön Svartsö och häng med på guidad kajaktur under dagarna två.

Ditt totala utsläpp: 4,0 kg CO2 per person och dag

Resa: I vårt exempel reser vi från Eskilstuna till Stockholm med tåg och vidare med buss och färja till Svartsö.
Boende: 2 nätter på STF Svartsö Vandrarhem
Paketerbjudande: Kajakhelg på Svartsö

Tältvandring grundkurs familj – Jämtland

En fjällkurs för familjen med lite äldre barn, full med spännande upplevelser! Tillsammans med inspirerande guider upptäcker vi friluftslivet på fjället. Vi sover i tält, lagar mat på stormkök och lär oss hur vi planerar och genomför egna drömturer i framtiden.

Ditt totala utsläpp: 4,6 kg CO2 per person och dag

Resa: I vårt exempel reser vi från Uppsala till Enafors med tåg och vidare med buss till STF Storulvåns Fjällstation.
Boende: 2 nätter i tält.
Paketerbjudande: Jämtland – Tältvandring Grundkurs Familj

Vandringspaket på STF Villa Söderåsen – Skåne

Upplev den mäktiga naturen i Söderåsens nationalpark till fots. Vandra i böljande bokskog, utmed branta rasraviner av mäktiga förkastningar och längs livliga vattendrag.

Ditt totala utsläpp: 3,3 kg CO2 per person och dag

Resa: I vårt exempel reser vi från Göteborg till Stehag med tåg och vidare med buss till Röstånga.
Boende: 2 nätter på STF Villa Söderåsen.
Paketerbjudande: Vandringspaket på STF Villa Söderåsen

Vandring på egen hand Saltoluokta – Kvikkjokk

Vandra på Kungsleden i utkanten av Sareks nationalpark. Du rör dig i ett spännande gränsland mellan Sareks höga berg och skogslandskapet österut. Kungsleden mellan STFs fjällstationer i Saltoluokta och Kvikkjokk är drygt sju mil. Leden tar dig genom dalgångar, över öppna hedar och ner igenom glesa fjällskogar.

Ditt totala utsläpp: 4,5 kg CO2 per person och dag

Resa: I vårt exempel reser vi från Sundsvall till Gällivare med tåg och vidare med buss och färja till STF Saltoluokta Fjällstation.
Boende: 1 natt på STF Saltoluokta Fjällstation, 1 natt på STF Kvikkjokk Fjällstation och 4 nätter i STFs fjällstugor.
Paketerbjudande: Saltoluokta – Kvikkjokk, vandring på egen hand

Vandra i biosfärområde på Lugnåsberget

Vandra i ett av Sveriges 5 biosfärområden. Ett biosfärområde är ett modellområde för hållbar utveckling utsett av Unesco.

Ditt totala utsläpp: 3,7 kg CO2 per person och dag

Resa: I vårt exempel reser vi från Helsingborg till Lugnås med tåg.
Boende: 2 nätter på STF Lugnåsberget Vandrarhem. STF Lugnåsberget vann silver i Årets Kudde 2018, kategori Hållbarhet.
Paketerbjudande: Vandra i biosfärområde på Lugnåsberget

Hur har beräkningarna gjorts?

Vi har använt verktyget klimatsmart semester. Utsläppsberäkningarna avser resa och boende.

Reser du med SJ eller andra tågbolag som enbart använder förnybar miljömärkt el så är utsläppen egentligen ännu lägre.

Ibland räcker inte kollektivtrafiken ända fram. Då rekommenderar vi Skjutsgruppen för att hitta samåkare, hyra en klimatsmart bil för sista sträckan eller taxi, snarare än att ta bilen hela vägen bara för att sista sträckan inte går att resa kollektivt. Ett tips är också att kontakta värdarna på ditt STF boende, de kan ofta ge dig bra inside-tips om hur du tar dig fram.