svampplock stf

Klimatsmarta upplevelser i Sverige

Det ska vara enkelt att turista hållbart. Här har vi paketerat 5 olika höstupplevelser som alla har en låg klimatpåverkan och som du med gott samvete kan njuta av – de klarar nämligen gränsen för världens klimatmål.

5 klimatsmarta höstupplevelser

Vi har utgått från världens klimatmål, som innebär att uppvärmningen av jorden inte ska överstiga 2 grader. Vi har även tagit hänsyn till den senaste klimatrapporten från FNs klimatpanel som säger att vi bör sträva efter 1,5 grader för att konsekvenserna inte ska bli allt för stora.

Det här har vi översatt till en ungefärlig klimatbudget på 1,5-2 ton koldioxid per person och år, vilket blir ca 4-5 kg per person och dag.

Vandring i Hjoåns dalgång

Hjoåns dalgång är ett naturreservat mitt i Hjo stad. En oas som bjuder på härliga naturupplevelser hela året om. Naturstigen längs med ån kan du följa från Hjo hamn till Mullsjön, strax väster om Hjo.

Ditt totala utsläpp: 2,3 kg CO2 per person och dag

Resa: I vårt exempel reser vi från Karlstad till Skövde med tåg och vidare med buss till Hjo.
Boende: 2 nätter på STF Hjo/Villa Eira vandrarhem
Paketerbjudande: Vandring i Hjoåns dalgång

Kanottur med övernattning i Sala Silvergruva

Sala Silvergruva är en plats med många spännande berättelser. Under helgen upplever du både Sala Silvergruva ovan och under jord och paddlar igenom en del av det nästan världsunika vattensystemet som hör till.

Ditt totala utsläpp: 3,3 kg CO2 per person och dag

Resa: I vårt exempel reser vi från Örnsköldsvik till Västerås med tåg och vidare med buss till Sala.
Boende: 2 nätter på STF Sala Silvergruva
Paketerbjudande: Kanottur med övernattningar i Sala silvergruva

Grövelsjön – HÖSTGLÖD

När fjället är klätt i höstens färger bjuder vi in till Grövelsjöns egen fjällfestival med guidade vandringar, aktiviteter, utställare, musik, föreläsningar och gemenskap. Välkommen till HÖSTGLÖD!

Ditt totala utsläpp: 3,25 kg CO2 per person och dag

Resa: I vårt exempel reser vi från Jönköping till Mora med tåg och vidare med buss till Grövelsjön.
Boende: 3 nätter på STF Grövelsjön Fjällstation
Paketerbjudande: Grövelsjön – HÖSTGLÖD

Vandringspaket på Brantevik och Österlen

Kusten norr och söder om Brantevik är själva sinnebilden av Österlens vidsträckta landskap. Här möter du naturen längs slingrande färdvägar, frodiga skogsdungar, unika berghällar och pittoreska fiskelägen. Hösten är äpplenas- och färgernas tid och på vintern är det fint att vandra längs frostiga stränder.

Ditt totala utsläpp: 2,3 kg CO2 per person och dag

Resa: I vårt exempel reser vi från Göteborg till Ystad med tåg och vidare med buss till Brantevik.
Boende: 2 nätter på STF Brantevik Råkulle Vandrarhem
Paketerbjudande: Vandringspaket på Brantevik och Österlen

Fjällvandring på egen hand

Om du tycker om fjällnatur och avskildhet, kommer du att älska vår fjällvandring. Det är som vanlig fjällvandring fast med mer frihet. Fjällkartan låter dig nämligen hitta egna stigar på fjället, utan att gå vilse.

Ditt totala utsläpp: 4,6 kg CO2 per person och dag

Resa: I vårt exempel reser vi från Stockholm till Östersund med tåg och vidare med buss till Ramundberget.
Boende: 2 nätter på STF Ramundberget Fjällstation
Paketerbjudande: Fjällvandring på egen hand

Hur har beräkningarna gjorts?

Vi har använt verktyget klimatsmart semester. Utsläppsberäkningarna avser resa och boende.

Reser du med SJ eller andra tågbolag som enbart använder förnybar miljömärkt el så är utsläppen egentligen ännu lägre.

Ibland räcker inte kollektivtrafiken ända fram. Då rekommenderar vi Skjutsgruppen för att hitta samåkare, hyra en klimatsmart bil för sista sträckan eller taxi, snarare än att ta bilen hela vägen bara för att sista sträckan inte går att resa kollektivt. Ett tips är också att kontakta värdarna på ditt STF boende, de kan ofta ge dig bra inside-tips om hur du tar dig fram.