Just nu har vår fjällbokning och kundservice långa svarstider eftersom så många vill nå oss. Alla bokningsbara övernattningar kan du boka själv direkt här på webbplatsen. Hittar du inte det du söker behöver du ändra datum. Läs mer om hur vi anpassat för att kunna välkomna dig tryggt i sommar här och hur du kan stötta STF här.

Glad kille på klimatsmart vandring

Klimatsmart semester

Nu när solen börjar värma vill vi tipsa om nya klimatsmarta sommarupplevelser. Det finns mängder av sätt att gå ut i naturen utan att göra stora ekologiska fotavtryck. Paketen består av aktiviteter och boende, med rekommenderade resvägar som alla har väldigt låg klimatpåverkan. Vi önskar dig en härlig, klimatsmart semester!

Klimatsmart familjepaket på Lugnåsberget

Klimatsmart semester bland gullvivor på Lugnåsberget

Paketerbjudande: Klimatsmart familjepaket på Lugnåsberget

Ta med familjen på ett hållbart äventyr under fyra underbara dagar på Lugnåsberget! Magiska sommarupplevelser väntar för unga och gamla som längtar efter naturen. Det är ett paket som passar perfekt för aktiva och naturintresserade familjer. Här får ni tid att umgås med varandra och utforska en ny plats tillsammans.

Boende: Fyra nätter på STF Lugnåsberget Vandrarhem.
Resa: För att hela upplevelsen ska hålla en låg klimatpåverkan väljer vi att åka tåg till Lugnås, därefter vandrar vi drygt tre kilometer fram till STF Lugnåsberget vandrarhem.
Mat: Du handlar och lagar din egen klimatvänliga mat. Ett tips är att utgå från WWFs guide One Planet Plate och Matkalkylatorn.

Vandringsweekend med pilgrimstema

Närbild på vandringskängor under klimatsmart semester

Paketerbjudande: Vandringsweekend med pilgrimstema

Njut av ett riktigt äventyr med fantastiska vyer och vandring i böljande bokskog. Med två nätter på Nyrups Naturhotell finns gott om tid att utforska omgivningarna, inte minst den lättvandrade Pilgrimsleden. Lämna bilen hemma – paketet bygger på ankomst med tåg och buss.

Boende: Två nätter på STF Nyrups naturhotell.
Resa: För att hela upplevelsen ska hålla en låg klimatpåverkan väljer vi att åka tåg till Höör och därefter buss till Frostavallen. De sista fem kilometrarna avverkar du till fots.
Mat: Du lagar din egen klimatvänliga mat utifrån de råvaror som ingår i paketet.

Saltoluokta – Kvikkjokk på egen hand

Paketerbjudande: Saltoluokta – Kvikkjokk, vandring på egen hand

Vandra på Kungsleden i utkanten av Sareks nationalpark. Du rör dig i ett spännande gränsland mellan Sareks höga fjäll och skogslandskapet österut. Öppna hedar, fjällbjörk, täta granskogar, sjöar och kalfjäll kantar vägen. Här kan du uppleva stillsam frihetskänsla, njuta av de vackra omgivningarna och ta del av samernas och fjällböndernas kulturhistoria.

Boende: Sex nätter på STFs fjällstationer och fjällstugor.
Resa: För att hela upplevelsen ska hålla en låg klimatpåverkan väljer vi att åka tåg till Gällivare, därefter buss till Kebnats och slutligen båt till Saltoluokta.

Naturdagar på Öland

Klimatsmart semester vid grönskande äng

Paketerbjudande: Naturdagar på Öland

Bo Pensionat, naturskönt beläget invid Alvarkanten, passar perfekt som utgångsplats vare sig du vill kika efter fågel, fiska havsöring, botanisera bland orkidéer, cykla eller vandra. Här finns aktiviteter för alla som känner upptäckarglädje. Öland är dessutom ateljétätt med både design och hantverk att beskåda.

Boende: Tre nätter på STF Vickleby/Bo Pensionat.
Resa: För att hela upplevelsen ska hålla en låg klimatpåverkan väljer vi att åka tåg till Kalmar och vidare med buss till Vickleby på Öland.
Mat: Säsongsbaserad, närproducerad mat från det öländska skafferiet serveras i pensionatets restaurang.

Kungsleden – Vindelfjällen på egen hand

Vandrare går ensam på Kungsleden-Vindelfjällen

Paketerbjudande: Kungsleden – Vindelfjällen på egen hand

Upplev Vindelfjällen under sex dagars vandring längs Kungsledens sydligaste sträcka. Här väntar Europas största naturreservat. Du får se högalpina områden, vacker fjällbjörkskog, samt en av fjällvärldens största sjöar, Tärnasjön. Du tar dig via tåget till Umeå och vidare med länstrafikens bussar till Ammarnäs eller Hemavan.

Boende: Sex nätter i STFs fjällstugor.
Resa: För att hela upplevelsen ska hålla en låg klimatpåverkan väljer vi att åka tåg till Umeå och därefter anslutande buss till Hemavan eller Ammarnäs.

Hur har beräkningarna gjorts?

Vi har använt verktyget klimatsmart semester för utsläppsberäkningar av resa och boende. Vad gäller mat har vi gjort uppskattningar utifrån WWFs verktyg Matkalkylatorn.

Reser du med SJ eller andra tågbolag som endast använder förnybar miljömärkt el så är utsläppen av koldioxid väldigt låga.

Ibland räcker inte kollektivtrafiken ända fram. Då rekommenderar vi att hyra en klimatsmart bil för sista biten, snarare än att ta bilen hela vägen bara för att sista sträckan inte går att resa kollektivt. Ett tips är också att kontakta värdarna på ditt STF-boende. De kan ofta ge dig bra insidertips om hur du tar dig fram.