Frågor & svar med anledning av coronautbrottet

Med omsorg om gäster, medlemmar och medarbetare följer Svenska Turistföreningen utvecklingen av coronaviruset covid-19 noga. Här finner du vanliga frågor just nu och denna sida uppdateras löpande med frågor och svar.

Sidan uppdaterades senast 2020-11-04

Är STFs boenden öppna som vanligt?

De flesta STF-boenden som ska vara öppna så här års är det, och har genomfört en mängd anpassningar för att kunna välkomna dig på ett tryggt sätt utifrån Folkhälsomyndighetens föreskrifter.

Får jag avboka eller boka om min vistelse med anledning av corona?

Svenska Turistföreningen följer noga utvecklingen av coronaviruset, med omsorg om gäster, medlemmar och medarbetare. Om du som gäst utifrån rådande omständigheter väljer att avboka din vistelse så gäller STFs ordinarie avbokningsregler som bekräftades i samband med bokning. Avbokningsreglerna för just din bokning hittar du i din bekräftelse. Du kan själv logga in på ”Min bokning” med inloggningsuppgifterna i bekräftelsen för att eventuellt avboka.

Har du vid bokningstillfället valt till ett avbeställningsskydd via STF kan du avboka enligt dessa vanliga villkor. Giltigt läkarintyg krävs, även om du tillhör en riskgrupp. Om du inte har vårt avbeställningsskydd återbetalar inte STF vid avbokning utifrån riskgrupp eller sjukdom, i dessa fall rekommenderar vi dig att kontakta ditt eget försäkringsbolag för möjlig ersättning.

Läs mer om våra flexibla bokningsvillkor här.

Jag har köpt avbeställningsskydd i samband med min bokning, vad gäller då?

Har du vid bokningstillfället lagt till ett avbeställningsskydd via STF kan du avboka enligt vanliga villkor. Giltigt läkarintyg krävs, även om du tillhör en riskgrupp. Om du inte har vårt avbeställningsskydd återbetalar inte STF vid avbokning utifrån riskgrupp eller sjukdom, likaså här rekommenderar vi dig att kontakta ditt eget försäkringsbolag för möjlig ersättning.

Jag har gjort min bokning via en annan bokningskanal än STFs egna hemsida, tex Booking.com. Vilka avbokningsregler gäller då?

Har du gjort din bokning via så kallade online travel agencies såsom Booking eller Expedia så gäller de villkor och rekommendationer som utfärdats av respektive bokningskanal. Vi hänvisar till respektive bokningskanal för information om avbokningsregler och avbokningar.

Varför ska jag betala mitt STF-medlemskap om jag inte kommer att resa den närmsta tiden?

STF är en av Sveriges största ideella föreningar och vår verksamhet finansieras huvudsakligen av intäkter från våra boenden samt medlemsintäkter. Intäkterna från STFs boende var i det närmaste obefintliga under våren. STFs boenden, lokalavdelningar och ideella eldsjälar fortsätter att göra det möjligt för människor att få tillgång till ett rikt friluftsliv och natur- och kulturupplevelser. Varje dag. Nu är det kanske viktigare än någonsin. Många längtar efter att komma ut i naturen. Vi gör allt vi kan för att STF, vår 135-åriga förening, ska kunna fortsätta göra det möjligt för människor att upptäcka Sverige. Då behövs boenden. Då behövs ideella eldsjälar som fortsätter guida till nya upptäckter. Då behövs människor som kommer och bor hos oss. Nu behövs du som medlem!

Jag har bokat en vistelse men kan inte komma in i Sverige för att gränsen är stängd. Får jag avboka?

Om du bor i ett land där lokala myndigheter har utfärdat ut- eller inreseförbud i samband med coronautbrottet, rekommenderar vi dig att kontakta ditt försäkringsbolag kring möjlig ersättning.

Vad händer om jag känner mig sjuk?

Vi följer Folkhälsomyndighetens allmänna råd och föreskrifter för att värna om våra gästers och vår personals hälsa. Vi uppmanar alla till extra omsorg, ansvar och ökat fokus på handhygien och renlighet. Behöver du avboka din vistelse kan du läsa mer om våra flexibla bokningsvillkor här. Om du som gäst på ett STF-boende upplever symptom som kan tyda på att du blivit smittad av coronavirus (exempelvis feber, ont i muskler och leder, huvudvärk och torrhosta) meddela personalen, om möjligt utan att lämna ditt rum.

Vad gör STF för att ta hand om gäster och personal under coronautbrottet?

• Vi följer Folkhälsomyndighetens allmänna råd och föreskrifter.
  • Alla STFs boenden, lokalavdelningar och personal har fått information om covid-19 med instruktioner, tips och riktlinjer kring hur vi minskar risken för smittspridning.
  • Hygien och renlighet är alltid högprioriterat. Vi har nu förstärkt våra rutiner för städning, rengöring och hygien med extra fokus på handhygien.
  • Regelbunden desinficering av frekvent använda ytor som dörrhandtag, receptionsdisk, allmänna toaletter/duschar, gästkök, strömbrytare och hissknappar och andra ytor som många gäster regelbundet använder.
  • Handdesinfektion finns ofta tillgängligt för våra gäster i allmänna utrymmen.
  • Vi agerar i enlighet med rutiner som vi upprättat och som gäller i händelse av upptäckt av covid-19 på något av våra boenden, både bland medarbetare och gäster.
  • Om du upplever symptom som kan tyda på att du blivit smittad av coronavirus (exempelvis feber, ont i muskler och leder, huvudvärk och torrhosta) meddela personalen, om möjligt utan att lämna ditt rum.

Vill du veta vad ett specifikt boende gjort för anpassningar för att skapa trygghet för dig och andra gäster? Sök upp boendet här på vår webb och läs under fliken “Om oss”. Vi uppdaterar informationen löpande. Saknas det information är du varmt välkommen att kontakta boendet direkt så berättar de mer.

Varför måste jag förboka min plats i STFs fjällstugor och egna fjällstationer?

Under 2021 gäller fortsatt obligatorisk förbokning i STF Fjällstugor. Det gör du här på webben. Det kommer att finnas ett begränsat antal förköp per stuga och natt och på detta sätt kan vi säkerställa att det inte blir för trångt i respektive stuga. Obligatorisk förbokning innebär också att våra stugvärdar vet vilka gäster som kommer varje dag och kan planera bäddfördelningen utifrån det. Även på STFs egna fjällstationer (gäller Grövelsjön, Helags, Storulvån, Blåhammaren, Sylarna, Saltoluokta, Kebnekaise, Ritsem och Abisko) behöver du förboka din övernattning för att vi ska kunna undvika trängsel.