Just nu är det många som ringer till oss och vi har därför längre väntetider än normalt. Information från STF med anledning av coronaviruset hittar du här. Vi befinner oss i ett akut ekonomiskt läge och kämpar nu för att rädda vår 135-åriga förening. Läs här hur du kan hjälpa.

Frågor & svar med anledning av coronautbrottet

Med omsorg om gäster, medlemmar och medarbetare följer Svenska Turistföreningen utvecklingen av coronaviruset covid-19 noga. Här finner du vanliga frågor just nu och denna sida uppdateras löpande med frågor och svar.

Sidan uppdaterades senast 2020-03-26

Är STFs boenden öppna som vanligt?

De allra flesta av våra boenden som ska vara öppna så här års är öppna och fungerar som normalt, med säkerhet som första prioritet. STFs fjällstugor har dock stängt ned för vintersäsongen extra tidigt i år på grund av coronautbrottet. Vi vidtar alla rimliga försiktighetsåtgärder på våra boenden för att du som gäst ska kunna känna dig säker när du bor hos oss eller besöker oss.

Får jag avboka eller boka om min vistelse med anledning av corona?

Svenska Turistföreningen följer noga utvecklingen av coronaviruset, med omsorg om gäster, medlemmar och medarbetare. Om du som gäst utifrån rådande omständigheter väljer att avboka din vistelse så gäller STFs ordinarie avbokningsregler som bekräftades i samband med bokning. Avbokningsreglerna för just din bokning hittar du i din bekräftelse. Du kan själv logga in på ”Min bokning” med inloggningsuppgifterna i bekräftelsen för att eventuellt avboka.

Har du vid bokningstillfället valt till ett avbeställningsskydd via STF kan du avboka enligt dessa vanliga villkor. Giltigt läkarintyg krävs, även om du tillhör en riskgrupp. Om du inte har vårt avbeställningsskydd återbetalar inte STF vid avbokning utifrån riskgrupp eller sjukdom, i dessa fall rekommenderar vi dig att kontakta ditt eget försäkringsbolag för möjlig ersättning.

Läs vår senast uppdaterade information om av- och ombokningsregler i samband med coronaviruset.

Jag har köpt avbeställningsskydd i samband med min bokning, vad gäller då?

Har du vid bokningstillfället lagt till ett avbeställningsskydd via STF kan du avboka enligt vanliga villkor. Giltigt läkarintyg krävs, även om du tillhör en riskgrupp. Om du inte har vårt avbeställningsskydd återbetalar inte STF vid avbokning utifrån riskgrupp eller sjukdom, likaså här rekommenderar vi dig att kontakta ditt eget försäkringsbolag för möjlig ersättning.

Har STF förändrat avbokningsreglerna med anledning av coronautbrottet?

Svenska Turistföreningen har alltid generösa avbokningsregler där du som gäst har möjlighet att avboka ditt boende kostnadsfritt förhållandevis nära ankomstdatum. Det pågående coronautbrottet innebär en ekonomisk kris för hela besöksnäringen och STFs boenden har just nu stora utmaningar. Vi har därför valt att inte förändra våra ordinarie generösa avbokningsvillkor eftersom det hade försämrat den svåra situationen ytterligare för STFs boenden. Vi har dock tillfälligt infört en möjlighet att omboka de boenden i fjällen som STF driver i egen regi. Läs mer om villkoren för av- och ombokning i detta sammanhang.

Jag har gjort min bokning via en annan bokningskanal än STFs egna hemsida, tex Booking.com. Vilka avbokningsregler gäller då?

Har du gjort din bokning via så kallade online travel agencies såsom Booking eller Expedia så gäller de villkor och rekommendationer som utfärdats av respektive bokningskanal. Vi hänvisar till respektive bokningskanal för information om avbokningsregler och avbokningar.

Varför ska jag betala mitt STF-medlemskap om jag inte kommer att resa den närmsta tiden?

STF är en av Sveriges största ideella föreningar och vår verksamhet finansieras huvudsakligen av intäkter från våra boenden samt medlemsintäkter. Intäkterna från STFs boende är i det närmaste obefintliga just nu. Trots det fortsätter STFs boenden, lokalavdelningar och ideella eldsjälar gör det möjligt för människor att få tillgång till ett rikt friluftsliv och natur- och kulturupplevelser. Varje dag. Just i dessa dagar är det kanske viktigare än någonsin. Många längtar efter att komma ut i naturen. Men just nu måste vi göra allt vi kan för att STF, vår 135-åriga förening, inte ska drabbas för hårt. Vi vill kunna fortsätta göra det möjligt för människor att upptäcka Sverige. Då behövs boenden. Då behövs ideella eldsjälar som fortsätter guida till nya upptäckter. Då behövs människor som kommer och bor hos oss. Nu behövs du som medlem!

Jag har bokat en vistelse men kan inte komma in i Sverige för att gränsen är stängd. Får jag avboka?

Om du bor i ett land där lokala myndigheter har utfärdat ut- eller inreseförbud i samband med coronautbrottet, rekommenderar vi dig att kontakta ditt försäkringsbolag kring möjlig ersättning.

Vad händer om jag känner mig sjuk?

Vi följer riktlinjer och rekommendationer från Folkhälsomyndigheten för att värna om våra gästers och vår personals hälsa. Vi uppmanar alla till extra omsorg, ansvar och ökat fokus på handhygien och renlighet. Behöver du avboka din vistelse kan du läsa mer om våra avbokningsregler med anledning av corona här. Om du som gäst på ett STF-boende upplever symptom som kan tyda på att du blivit smittad av coronavirus (exempelvis feber, ont i muskler och leder, huvudvärk och torrhosta) meddela personalen, om möjligt utan att lämna ditt rum.

Vad gör STF för att ta hand om gäster och personal under coronautbrottet?

• Vi följer riktlinjer och rekommendationer från Folkhälsomyndigheten.
  • Alla STFs boenden, lokalavdelningar och personal har fått information om covid-19 med instruktioner, tips och riktlinjer.
  • Vi agerar i enlighet med rutiner som vi upprättat och som gäller i händelse av upptäckt av covid-19 på något av våra boenden.
  • Hygien och renlighet är alltid högprioriterat. Vi har nu än mer förstärkt våra rutiner för städning, rengöring och hygien.
  • Ökat fokus på handhygien.
  • Regelbunden desinficering av frekvent använda ytor som dörrhandtag, receptionsdisken, allmänna toaletter/duschar, gästkök, strömbrytare och hissknappar och andra ytor som många gäster regelbundet använder.
  • Handdesinfektion finns ofta tillgängligt för våra gäster i allmänna utrymmen.
  • Upprättat rutiner för eventuella sjukdomsfall bland medarbetarna.

Vem omfattas av inresestoppet till Sverige?

Regeringen har från och med den 19 mars, med anledning av Europeiska rådets och kommissionens uppmaning, beslutat att tillfälligt stoppa icke nödvändiga resor till Sverige. Inreseförbudet påverkar inte resor från ett annat EU-land till Sverige. Mer information om beslutet och vilka länder som omfattas av inresestoppet hittar du här.