Fond för vetenskapliga undersökningar

Svenska Turistföreningens fond för vetenskapliga undersökningar delar under våren 2024 ut ett antal stipendier på totalt 35 000 kr för fältforskning inom Sverige.

Stipendierna vänder sig främst till studenter på magisternivå och forskarstuderande för att göra vetenskapliga undersökningar inom geografi, geologi, biologi, kulturhistoria eller liknande, gärna i de svenska fjällen. Ansökan ska innehålla en beskrivning till varför projektet är värt att genomföra, total kostnad samt önskat stipendiebelopp. Vidare ska det framgå om studien ingår i någon större undersökning och om finansiering söks eller erhållits från något annat håll.

Stiftelsen delar ut stipendier, vilka är skattefria. Stipendiebeloppet ska användas inom ett år efter att det delats ut. Endast 2/3-delar delas ut innan slutrapport inkommit. Sådan ska levereras senast ett år efter stipendiet erhölls.

Sista ansökningsdag var 30 april 2024.

Inkomna ansökningar behandlas av STFs styrelse som beslutar om tilldelning av stipendium med utbetalning i juni 2024.

Bli medlem i STF

För dig som vill upptäcka Sverige. Och för dig som vill få andra att upptäcka.

Bli medlem nu!