Ny kampanj ska hålla fjällvärlden ren

Allt fler besöker fjällvärlden, samtidigt som naturupplevelsen ofta störs av skräp. Nu startar kampanjen ”Håll fjällvärlden ren” som uppmanar besökarna att ta med sig sitt skräp till närmaste fjällstation. I dag invigs kampanjen på STF Storulvån Fjällstation i Jämtland.

– En förklaring till att nedskräpningen ökar är att vi i dag bär med oss fler engångsförpackningar ut i naturen. Det är vårt eget ansvar att inte slänga skräp och nu vill vi göra det enkelt för fjällbesökarna att göra rätt, säger Anna Grundén, projektledare på Håll Sverige Rent.

”Håll fjällvärlden ren” är en kampanj som uppmanar besökare i fjällvärlden att ta med sig sitt eget skräp, och att också plocka upp det skräp man hittar längs vägen. Bakom kampanjen står Håll Sverige Rent och Svenska Turistföreningen med stöd av Fjällfararnas Vita & Gröna Band. Syftet är att göra besökarna i fjällvärlden medvetna om att vi måste värna om naturen för att allemansrätten ska fungera.

– Fler och fler vill uppleva fjällen på olika sätt. Gemensamt för alla besökare är att vi vill uppleva en ren fjällnatur fri från skräp och sopor. Därför är den här kampanjen så viktig, säger Barbara Frilund-Ekberg, verksamhetschef på STF:s egna anläggningar i fjällen.

På fjällstationerna och i fjällstugorna kommer särskilda skräpplockarpåsar att finnas tillgängliga för alla besökare. Besökarna kommer sedan ha möjlighet att sortera det skräp de har i sina påsar. Projektet ”Håll fjällvärlden ren” pågår under hela barmarkssäsongen 2016.

För mer information, vänligen kontakta:
Barbara Frilund-Ekberg, Verksamhetschef egna anläggningar fjäll,
0709-39 83 40,
barbara.frilund-ekberg@stfturist.se

Anna Grundén, Områdesansvarig Natur, Håll Sverige Rent,
072-006 55 08,
anna.grunden@hsr.se

Camilla Antonsson, STF marknad-och kampanjansvarig 100%fjäll,
camilla.antonsson@stfturist.se

Fakta om allemansrätten
• Allemansrätten innebär att du får röra dig på annans mark utan att fråga om lov så länge du inte stör eller förstör.
• Allemansrätten är ingen lag, men omges av lagar som sätter gränser för vad som är tillåtet. Exempelvis får du inte skada gröda, skogsplantering eller annan känslig mark och du får inte passera över eller vistas på privat tomt.