Debatt: Regeringen får inte slarva bort tågintresset inför vinterns skidresor
När SJ släppte julens tågbiljetter kraschade deras sajt på grund av den uppdämda efterfrågan. I Europa rustas järnvägar, nya nattågsvagnar rullas ut och det går att boka enkelt och i god tid. Men i Sverige lider vi av en alldeles för sen banarbetesplanering som hindrar att tågbiljetterna släpps i tid. Nu har regeringen dessutom aviserat att pengar ska tas bort från järnvägsunderhållet nästa år. Om det ska bli enklare att upptäcka Sverige hållbart med tåget behövs fler satsningar inte färre, skriver flera svenska aktörer inom idrott, friluftsliv och besöksnäring.
Villkoren för att leva, bo och verka i hela Sverige ska stärkas skriver den nya regeringen inför presentationen av statsbudgeten. Vi aktörer som till stor del verkar på landsbygden applåderar detta och hoppas på satsningar som gör det enklare att ta tåget för den som vill åka skidor i vinter. Upprustningen av järnvägen och Trafikverkets banarbetesplanering har lidit av stora förseningar under hela 2022. Men i regeringens budgetförslag inför 2023 syns oroande nog minskningar till järnvägsunderhållet istället för nya satsningar.
I Sverige åker över två miljoner invånare skidor varje år och många är de som vill besöka den nordiska fjällvärlden. Nio av tio människor i Sverige väljer skidorter i Skandinavien för vinterns skidresa visar en ny undersökning från Kantar Sifo beställd av SkiStar. Resan till skidorten görs gärna med tåget, men den går inte alltid som på räls.
För att få tag på ett tillgängligt boende till skidsemestern är det bra att vara ute i god tid. Gästerna vill gärna boka stugan, lägenheten eller rummet på fjällstationen ett helt år i förväg. Men att boka tågresan lika långt i förväg är oftast omöjligt. När banarbetesplaneringen fungerar som den ska finns tidtabellerna redo 18 veckor i förväg, men det senaste året har det varit så mycket förseningar i planeringen att tågbiljetterna bitvis släppts så sent som två veckor innan avgång. Det värsta fallet vi sett var när ett tåg fick klartecken endast sju timmar innan det skulle köra, vem vågar vänta in i det sista på ett tåg som bara kanske kommer att gå?
Klimatargumenten för att ta tåget är viktiga, och det är också genom resan till semestern som du kan påverka din semesters utsläpp som mest. En tågresa mellan Åre och Norrköping ger bara 0,003 kg koldioxidutsläpp medan motsvarande bilresa ger över 30 kg utsläpp med en vanlig bil. Det svenska tågsystemet måste bli bättre för alla de resenärer som vill upptäcka hela vårt avlånga land på ett klimatsmart sätt.
Den nya regeringen har sagt att de vill lägga fokus på pendlings- och godstrafik på rälsen, men vi aktörer inom idrott, friluftsliv och besöksnäring ser vilken uppdämd efterfrågan det finns på semester med tåg. Missa inte chansen att göra det enklare att semestra mer klimatsmart i Sverige med tåg när så många står redo på stationerna och bara vill att tåget ska gå.
För att göra Sverige till en tågresande semesterdestination vill vi se följande:
• Släpp biljetterna i god tid. I Sverige sätts tågtidtabellerna ett år i taget men med återkommande förändringar som bara bestäms några veckor i förväg. I andra länder, såsom Schweiz, sätts tidtabellerna flera år i förväg så att det finns tydlighet och möjlighet att sälja biljetter i riktigt god tid. Efter lång försening finns nu den svenska tågplanen för 2023 på plats, låt den nu bli en nystart där den svenska banarbetesplaneringen sker med mycket bättre framförhållning. Semesterresenärerna vill kunna boka sina tågbiljetter ett år i förväg, det ska väl inte vara någon omöjlighet i Sverige när det går bra i andra länder?
• Rusta upp nattågen. De svenska nattågen är underbara men i många fall 60 år gamla. Det är därför glädjande att Trafikverket och SJ meddelat att de vill rusta upp de nuvarande nattågen till Jämtland och dessutom köpa in helt nya till övre Norrland. För att möta den efterfrågan som finns på klimatsmarta transporter till fjällsemestern är det viktigt att den här upprustningen inte pausas utan nu verkställs. På långa avstånd ger nattågen en överlägsen komfort och gör det enkelt att resa även med skidor och annat bagage utan obekväma byten.
• Prioritera tåget. Ska vi på kort sikt bidra till ett mer hållbart resande och minska Sveriges klimatutsläpp måste tågresandet förbättras avsevärt. Det finns många behov inom svensk infrastruktur men vi vill lyfta fram att satsningar på den svenska järnvägen är eftertraktade. Tågen trängs i dag på rälsen när efterfrågan är så stor och det behövs fortsatta satsningar på järnvägen som gör det möjligt för fler tåg att få plats. När pandemin satte klorna i vårt samhälle minskade tågresandet dramatiskt och när det nu ökar igen i rasande tempo måste systemet byggas ut. Antalet persontåg i Sverige har de senaste 20 åren ökat med 40 procent och vi måste skapa plats för den här utvecklingen.
Vi vill gemensamt uppmana regeringen och vår nya infrastrukturminister Andreas Carlson att prioritera järnvägen och tågresandet till idrott, friluftsliv och besöksnäring. Gör det lättare för fler att ta tåget genom att prioritera järnvägen, rusta upp nattågen och göra det möjligt att släppa biljetterna tidigare!
Maria Ros Hjelm, generalsekreterare och vd Svenska Turistföreningen
Kristina Ljungros, generalsekreterare Friluftsfrämjandet
Robert Gustafsson, styrelseordförande Kiruna in Swedish Lapland
Stefan Sjöstrand, vd och koncernchef SkiStar
Therese Sjölundh, vd Åre Destination