Just nu är det många som ringer till oss och vi har därför längre väntetider än normalt. Information från STF med anledning av coronaviruset hittar du här. Vi befinner oss i ett akut ekonomiskt läge och kämpar nu för att rädda vår 135-åriga förening. Läs här hur du kan hjälpa.

Av- och ombokningsregler med anledning av corona

Med omsorg om gäster, medlemmar och medarbetare följer Svenska Turistföreningen utvecklingen av coronaviruset covid-19 noga. De allra flesta STF-boenden som ska vara öppna så här års är det och fungerar som normalt. STFs fjällstugor har dock stängt ned för vintersäsongen extra tidigt i år på grund av coronautbrottet. Vi har upprättade rutiner och vidtar alla rimliga försiktighetsåtgärder för att våra gäster ska kunna känna sig säkra när de bor hos oss eller besöker oss.

En vädjan från oss

Vi alla drabbas på ett eller annat sätt av den pågående coronakrisen. STF drabbas i väldigt stor utsträckning. Just nu gör vi allt vi kan för att STF överhuvudtaget ska överleva. Vi är i grunden en ideell förening och de intäkter som finansierar verksamheten kommer från våra boenden och våra medlemsintäkter. När den här krisen vänder – för det tror vi att den kommer att göra – anar vi att behovet av att kunna upptäcka Sverige och uppleva natur och friluftsliv kommer att vara viktigare än någonsin. Och då vill vi finnas där för dig och alla andra. Precis som vi vill finnas här och nu. Vi skär ner på så mycket kostnader vi kan. Vi pausar viktiga utvecklingsprojekt. Vi förstår att många vill avboka och vi har i grunden generösa avbokningsregler. Just nu upplever många att de inte är tillräckligt generösa, men med ovan text vill vi ge en bild av den situation vi befinner oss i.

Avbokning

Om du som gäst utifrån rådande situation väljer att avboka din vistelse så gäller STFs ordinarie avbokningsregler som bekräftades i samband med bokning. Avbokningsreglerna för just din bokning hittar du i din bekräftelse. Du kan själv logga in på ”Min bokning” med inloggningsuppgifterna i bekräftelsen för att eventuellt avboka.

Om du bor i ett land där lokala myndigheter har utfärdat ut- eller inreseförbud i samband med corona, rekommenderar vi dig att kontakta ditt försäkringsbolag kring möjlig ersättning.

Har du vid bokningstillfället adderat ett avbeställningsskydd via STF kan du avboka enligt vanliga villkor. Giltigt läkarintyg krävs, även om du tillhör en riskgrupp. Om du inte har vårt avbeställningsskydd återbetalar inte STF vid avbokning utifrån riskgrupp eller sjukdom, likaså här rekommenderar vi dig att kontakta ditt eget försäkringsbolag för möjlig ersättning.

Ombokning

Har du bokat eller förbetalt en vistelse i STFs fjällstugor eller på någon av våra fjällstationer i Grövelsjön, Saltoluokta, Abisko, Kebnekaise, Storulvån, Helags, Blåhammaren, Ritsem eller Sylarna med incheckning senast 26 april 2020 har du möjlighet att boka av din vistelse utan kostnad. Då får du bokningsvärdet tillgodo att använda på kommande bokning under sommaren eller nästa vintersäsong. Detta gäller oavsett om du har bokat STFs avbokningsskydd eller ej. Ombokning kan ske fram till 30 september 2020 med ankomst senast den 26 april 2021.

Om du önskar göra en ombokning kontakta Fjällbokningen via mail innehållande ditt namn och bokningsnummer senast kl 18.00 dagen före ankomst i din befintliga bokning.

Ingen återbetalning sker om priset för det nya datumet är lägre, är priset för det nya datumet högre betalas mellanskillnaden av dig som gäst.

Har du bokat något av STFs övriga boenden gäller ordinarie avbokningsvillkor för din vistelse. För att stämma av möjligheter till eventuell ombokning, kontakta boendet direkt.

Vänligen notera att ovan riktlinjer gäller individuella bokningar (ej grupper) gjorda via www.svenskaturistforeningen.se eller STFs Fjällbokning.

Bokningar i andra bokningskanaler

För bokningar via sk online travel agencies, såsom Booking eller Expedia gäller de rekommendationer som utfärdats av respektive bokningskanal.

Denna information gäller tills att annat anges och kan uppdateras vid senare tillfälle.