Upptäck Sverige

Som medlem i STF får du Upptäck Sverige-guiden. I guiden som är utformad som en karta får du en översikt på alla STFs vandrarhem, hotell, fjällstationer och fjällstugor, med adresser och kontaktuppgifter. Upptäck Sverige är en ovärderlig guide som ger dig överskådlig bild av STFs boende, vilket förenklar din reseplanering.

Upptäck Sverige var tidigare utformad som en liten bok med kort fakta om varje boenden. Av hållbarhetsskäl valde vi att 2018 inte längre att skicka ut boken per automatik alla medlemmar. Istället fick de medlemmar som ville ha den beställa ett tryckt exemplar.

Under hösten 2018 togs beslutet att vi från och med 2019 inte kommer trycka Upptäck Sverige-boken längre. Vi förstår att vi har medlemmar som uppskattar boken och använder den, men intresset för den tryckta guiden har varit för lågt under 2018. Därför skickar vi 2019 ut den lite enklare kartfoldern till medlemmarna med en översikt över alla STFs boenden. Denna kartfolder har de senaste två åren funnits på våra boenden och genom våra lokalavdelningar. Där kommer ni även att finna den under 2019.

Varför gör vi detta?
Vi brukade trycka och distribuerar 140 000 ex av Upptäck Sverige. Det var dyrt, räknat i kronor och i påverkan på miljön. Vi vet också att de flesta medlemmar använder vår hemsida för att planera sina resor. Vi vill gå i bräschen för hållbar turism, och producera och skicka ut tusentals guider som inte används är definitivt inte hållbart. Pengarna vi sparar lägger vi på att utveckla vår hemsida.

Lite miljöfakta:
– Upptäck Sverige produceras på ett tryckeri som drivs helt av solenergi.
– Transporten från tryckeriet sker med tåg.

Upptäck Sverige 2018 digitalt