Sylarna runt

Sylarna runt bjuder gränslös vandring runt Sylarna. Leden går över böljande kalfjäll och hela tiden med Sylarnas dramatiska toppar, glaciärer och branter i blickfånget. Här möts norsk fäbodkänsla ”på hytta” och svensk fjälltradition på våra fjällstationer. Du möter också två matkulturer.

Denna svensk-norska rundtur kan göras med fler olika startplatser. Väljer du att vandra från Storulvån går turen via Blåhammaren till Storerikvollen, och sedan vidare till Nedalshytta som ligger på den norska sidan.

Vandringen från Storerikvollen leder dig mellan stora Essandsjön och Nesjön i väster och Sylmassivet i öster. Från Nedalshytta fortsätter leden till STF Sylarna Fjällstation. Du gå igenom det ståtliga Ekorrpasset nedanför Strosola, som med sina 1 728 meter över havet är den högsta svenska toppen i Sylmassivet. Storsylen ligger några meter in på den norska sidan och sträcker sig 1 762 meter över havet. Cirkeln sluts när du är tillbaka i Storulvån.

I hela området bedrivs renskötsel som kräver att du visar hänsyn.

Fjällkarta
Z6 Lantmäteriet Sylarna 1:100 000
Z54 Lantmäteriet 1:50 000
Jämtlandsfjällen Calazo