Tänk på att det råder eldningsförbud i princip i hela landet. Nu är det viktigare än någonsin att vi alla njuter av naturen på ett ansvarsfullt sätt. Läs mer på Länsstyrelsen.se för exakt information om vad som gäller på just din plats

STF Stensdalen - Vålådalen

Den här etappen mellan STF Stensdalen och Vålådalen startar i fjällbjörkskog men kommer snart upp på kalfjället. Innan du når Vålådalen vandrar du genom urgammal barrskog.

Leden från STF Stensdalen Fjällstuga går först i fjällbjörkskog med enstaka öppna partier och myrstråk. 2 kilometer från Stensdalenstugorna kommer du till en bro som går över Tvärån. När du kommer till sträckans högsta punkt som når 830 meter över havet kan du blicka ut över den skogsdraperade Vålådalssänkan och de omgivande fjällen i söder.

Här delar sig leden – välj vägen mot Stensån och Vålån. Du tar med fördel ett dopp i Stensån under vandringen. Leden mot Nulltjärn är dåligt underhållen och är bitvis svår att följa.

Det bedrivs renskötsel i hela området som kräver vandrarnas hänsyn.

Fjällkarta
Z6 Lantmäteriet