Fjällvandrare går från STF Rogen till STF Skedbro

Rogen - Skedbro

Vid ledskiljet strax norr om STF Rogen fortsätter du åt nordväst, över tallhedar och åsar fram till bron över Öster-Rödsjöns utlopp. På din vänstra sida ligger sjön Rogen och till höger ett pärlband av småsjöar. Du vandrar sedan på sydsidan av 1000-meterstoppen Bustvålen. Leden delar sig söderut mot Svukuriset på norska sidan och norrut mot Skedbro. Den sista sträckan fram till STF Skedbro går över spångade myrar och steniga passager, men också lättvandrade hedar.

Det finns en alternativ färdväg från STF Rogen till STF Skedbro via Kärringsjön. Här kan du läsa mer om leden STF Rogen – Kärringsjön – STF Skedbro.

I området bedrivs renskötsel som kräver att du visar hänsyn.

Snabbfakta

Fjällkarta