Tänk på att fortfarande det råder eldningsförbud i vissa delar av landet. Läs mer på Länsstyrelsen.se för exakt information om vad som gäller på just din plats.

STF Abisko - STF Abiskojaure

Den vackra entrén intill STF Abisko Turiststation markerar Kungsledens norra entré. Ladda upp med en kulinarisk måltid och information innan du börjar vandringen söderut på leden. Längst med leden kan du se fjällmyrarnas fridlysta orkidéer.

I Abisko nationalpark är det mest björkskog. Leden som i bland går nära den strida Abiskojåkka är lättvandrad. Efter några kilometers vandring ligger det en rastplats intill en hög kalkklippa. Rastplatsen erbjuder förutom bord, också toaletter och en slående vy över kanjonen och de omkringliggande bergen. Platsen kallas Marmorbrottet och den gulvita klippan består av kalkbergarten Dolomit.

Efter rastplatsen fortsätter leden svagt uppför innan den planar ut vid sjön Abiskojaure i takt med att björkskogen glesnar. Och i öster kan du skåda det mäktiga berget Giron.

När du passerat Kamajåkka på en hängbro är du snart framme vid sträckningens ändhållplats. Nära stugorna finns en fin sandstrand för bad.

Tänk på att du endast får tälta på anvisade platser i nationalparken.

Fjällkarta
Lantmäteriet BD6