Tänk på att fortfarande det råder eldningsförbud i vissa delar av landet. Läs mer på Länsstyrelsen.se för exakt information om vad som gäller på just din plats.

Packlista för dagsturer i lågland

För turer över dagen behöver du bara ha med dig det nödvändigaste. Det ska vara enkelt att vandra, och för de flesta dagsturer finns det mesta av utrustningen redan hemma i garderoben. Med en lätt och rätt packad ryggsäck sliter du mindre på kroppen under vandringsturen. Här har vi listat några bra grejer som är bra att tänka på när du förbereder packningen.

Vad ska jag packa?

• Tänk på att klä dig efter ”lager-på-lager”-principen. Hellre en tunn skaljacka och en varm tröja under, än bara en varm jacka. Då blir det lättare att anpassa sig efter väderskiftningar.
  • Ull/syntet närmast kroppen. Ull värmer även när det blir blött. Syntet torkar snabbare än bomull när det hängs upp.
  • Regnkläder (skyddar även mot vind).
  • Skor efter årstid. Joggingskor, trailskor, vandringsskor eller vandringskängor beroende på terräng och väder. Väl ingångna skor hjälper dig att undvika skavsår.
  • Om det är varmt – välj lätta, luftiga långbyxor istället för shorts. De skyddar mot revor och rispor från grenar och stenar.
  • Varm tröja, vantar och mössa för pausen om det är kallt.
  • Mat och dryck.
  • Sitt- eller liggunderlag.
  • Första förband.
  • Myggmedel.
  • Toalettpapper.
  • Solskydd, även om det är molnigt. Solkräm, solstift, solglasögon, keps/hatt.
  • Karta och kompass.
  • Ficklampa och visselpipa.
  • Kikare och flora om du vill titta lite närmare på naturen.

Fler packlistor