Facebook
Twitter

Vandra med barn i lågland

Barn gillar att vandra! Lägger du upp vandringen på ett kul sätt kan barnen gå nästan hur långt som helst. Vandra genom täta skogar i Skuleskogen söder om Örnsköldsvik eller gå genom ängslandskapet på Österlen. Gör dagsturer från ett vandrarhem eller skapa ditt eget camp och tälta i det fria.

Ta många pauser så orkar ni hela dagen

Låglandsleder kan ha svåra passager och höjdskillnader, och för barn är detta både kul och utmanande. Ta många pauser för att orka hela dagen! Gör ett eget vindskydd, grilla eller passa på att bada i en tjärn eller från skärgårdens klippor. Ibland kan ett sommaröppet kafé, en campingplats med glass eller en spännande grotta få upp farten på trötta barnfötter.

Låt barnen utforska naturen

Ta gärna med en fågelbok, en växtbok, kikare och lupp och låt barnen utforska naturen. Är barnen stora nog att hantera kniv kan de tälja en vandringsstav till sig själva. Det kan också vara ett roligt projekt på kvällar och raster under hela vandringen.

Vandrarhem är ett bekvämt sätt att bo för barnfamiljer

På vandrarhem finns det alltid ett gästkök där du och familjen kan laga mat. De flesta vandrarhem har inga butiker så det är säkrast att handla mat på vägen. Vill ni inte bära med er lakan så finns det ofta att hyra. Det går så klart bra att ta med egna lakan eller reselakan, men tänk på att sovsäck inte accepteras på alla vandrarhem. Vandrar du med små barn kan det finnas barnsängar att låna på vandrarhemmen om du bokar i tid.

Små barn bär du i bärsele eller bärstol

Riktigt små barn, upp till ett år ungefär, bär du i bärsele på magen. En bärsele ska ha bra stöd för huvud och nacke. Har du bärsele kan du ofta själv bära ryggsäck.

Barn över ett år kan du bära i bärstol på ryggen. Bärstol kan du använda när barnet sitter stabilt och upp till dess att det väger 15 till 20 kilo, det vill säga även när de går själva. Tänk på att bärstolen ska var skön både för dig som bär och för barnet. Med barn på ryggen och massor av extra attiraljer blir det dock mindre plats för din egen utrustning. Har du bärstol får du se till att bärstolen kan packas med barnets utrustning. Dessutom måste du ha sällskap som förutom sin egen utrustning också kan bära din.

I både bärselen och bärstolen behöver du se till att barnets blodflöde i armar och ben är bra. Stanna ofta och se till att barnet byter ställning, går lite på marken och rör på sig. Eftersom barnen sitter stilla och du rör dig ska du räkna med att barnet är kallare än du är, framför allt om du är ute på våren eller hösten.

Med barn på magen eller ryggen måste du ta det väldigt försiktigt. Framför allt gäller det om du går i ojämn terräng. Ta alltid det säkra före det osäkra! Om du ramlar kan du stuka dig och ett fall innebär också fara för barnet. Undvik därför toppturer, stenskravel och hala ställen.

Allt det här innebär att stugturer är enklare eftersom det krävs mindre utrustning. När du vandrar med barn hinner du inte lika långt som du är van vid att göra utan barn. Du ska stanna oftare, ta längre pauser och sköta om barnet. Det brukar vara lagom att gå en mil under en dagsvandring.

Från fem års ålder kan barnen gå själva

Från 5 till 6 års ålder brukar barnen fixa att gå själva. Hur långt och hur fort de går är förstås helt individuellt, men räkna med en till tio kilometer beroende på humör. Utan krav på distanser lär ni er vara ute tillsammans. En dålig dag med hunger, dåligt väder, förkylning och myggbett går det långsammare. Lägg därför mycket tid på lekar, skoj och gott fika.

Utgå från ett basläger och gör korta dagsturer för att se hur det går. En frisk och pigg sjuåring som vandrat tidigare fixar oftast en dagsetapp mellan stugorna i fjällen som är cirka 15 kilometer. Se till att de bara bär en liten ryggsäck med lätt packning.

Så äter du på vandringen

Mycket av maten du lagar hemma går att laga ute. Potatismos, pasta, ris och såser finns i torkade format även i en vanlig matbutik. Skala bort alla onödiga förpackningar, mät upp och skriv instruktioner direkt på påsarna så slipper du både skräp och vikt. Kom ihåg att ta med kryddor och annat som får maten att smaka mer, som torkad lök eller riven parmesan.

Släpp alla krav på kostcirkeln och se till att det finns säkra kort som gör att barnen får i sig energi. Mellanmål, snacks och humörhöjare i farten är viktigt. Ha med dig rikligt med nötter, russin, kex eller choklad. Det går åt mer när du är i farten hela tiden. Pulversaft eller brustabletter med smak är bra att ha i väskan.

Ta hand om hygienen på vandringen

Håller barnen sig rena är risken för magsjuka, skavsår eller infektioner mindre. Sommartid är det oftast inte så svårt att ta ett dopp eller tvätta sig i en bäck eller sjö. Ofta klarar barn kallvatten bättre än vad vuxna gör. Använd tvättlapp så slipper barnen bada om de är tveksamma. Sköt tvätten på kvällen innan läggdags och ladda upp med en varm sovsäck, något varmt att dricka och högläsning efter badet.

Släpa inte på stora förpackningar. Apotek och friluftsbutiker har ofta reseanpassade flaskor och tomma små förpackningar.

Använd gärna tvättlappar i tyg så att inte engångstvättlappar sprids på fjället. Engångspapper och toalettpapper tar du med till en sopstation eller bränner på plats. Var bara noga med att inte elda om det är torrt och brandfara.