STF fjällbutik - handla i väglöst land

STF vill fortsätta inspirera och skapa en positiv känsla för dig som vistas i fjällen och besöker våra butiker på fjällstugor i väglöst land. 2016 utvecklade vi därför utbudet i våra fjällstugor med ett uppdaterat sortiment och ny inredning.

Genom ett anpassat och hållbart butikssortiment, tips på fjällmenyer, tillgång till kryddor vid matlagning och ett personligt värdskap vill vi höja upplevelsen under fjällturen för att ge dig de bästa förutsättningarna att tillaga en egen måltid i väglöst land.

Med konceptet, STF fjällbutik i väglöst land, arbetar vi utifrån tre ledord: Genuint – Hållbart – Efterfrågan.

Med Genuint menar vi våra stugvärdars personliga värdskap och att vi värnar om varje fjällbutiks unika prägel. Allt för att höja upplevelsen i väglöst land.
Med Hållbart menar vi att på bästa sätt och utifrån rådande förhållanden erbjuda ett butikssortiment med hänsyn tagit till miljön.
Med Efterfrågan menar vi att vi lyssnar på dig och våra andra fjällgäster och erbjuder ett butikssortiment utifrån önskemål och efterfrågan.

BUTIKSSORTIMENT

Vårt butikssortiment bygger på tre nivåer: Large, medium och small.

• Medium och Large: Fjällbutik
  • Small: Fjällskåp

fjallbutik

Butikssortimentet är indelat i fem kategorigrupper:

• Frukost
  • Middag/Lunch
  • Kex/Godis/Snacks
  • Dryck
  • Hygien/Kemtekniska produkter/Övrigt/Profilprodukter

Samtliga produkter i sortimentet är framtagna utifrån efterfrågan med hänsyn till förpackning-, förvaring- och leveransmöjligheter, samt miljö. Vi har tagit bort glasförpackningar helt och strävar efter att minska på små plastförpackningar och förpackningar som innehåller aluminium. I våra fjällbutiker som har sortiment Large ska minst 30 % av produkterna vara KRAV-, Ekologiska- eller Fairtrade-produkter.

STF Fjällstugor med sortiment large
Large innebär att fjällstugan har ett fullskaligt sortiment som erbjuder dig ett brett urval av produkter. Här finns också alternativ för vegetarianer, gluten- och laktoskänsliga samt dryck. De stugor som har sortiment large är: Abiskojaure, Aktse, Alesjaure, Gåsen, Kaitumjaure, Lunndörren, Rogen, Serve, Stensdalen, Syter, Sälka, Tärnasjö, Viterskalet och Vålåstugan.
Se komplett sortimentslista här (med reservation för eventuella prisjusteringar)

STF Fjällstugor med sortiment medium
Medium innebär att fjällstugan har ett brett sortiment som ger dig möjlighet att välja flera olika typer av rätter. Här finns också alternativ för vegetarianer, gluten- och laktoskänsliga samt dryck. De stugor som har sortiment medium är: Aigert, Fältjägaren, Såmmarlappa, Unna Allakas och Vakkotavare.

STF Fjällstugor med sortiment small.
Small innebär att fjällstugan har ett begränsat sortiment av varor, men fullt tillräckligt för att du ska kunna laga en komplett måltid. Här kan du även köpa dryck. De stugor som har sortiment small är: Anaris, Arådalen, Pieskehaure, Skedbro, Storrödtjärn, Tarrekaise och Vistas.

PRISSÄTTNING

Alla fjällbutiker har en gemensam prislista för hela vårt sortiment. Denna finns alltid exponerad på butikshyllan och vid kassadisken i varje fjällbutik. På varje produkt finns dessutom en prisetikett som även visar vilka varor som är Ekologiska (gröna etiketter).

För att underlätta hanteringen av växel har alla priser ”jämna kronor”. Våra priser är något högre än i vanliga service- och livsmedelsbutiker. Det beror bland annat på den ompaketering och det leverans- och butiksarbete som krävs för att få varorna hela vägen till våra butikshyllor i väglöst land.

Ute i fjällbutikerna och här på webben kan du läsa mer i vårt ”flödesschema” som i text och bild enkelt förklarar hur våra produkter levereras hela vägen från leverantör till butikshyllan, och hur vi hanterar sopor och källsortering i fjällstugan. Våra priser, vårt sortiment och vårt utbud är anpassade därefter.

Se hela varukedjan - från beställning och transport till källsortering och återvinning.

Ladda ner (pdf)

fjallbutik_3

HÅLLBARHET

I arbetet med STF fjällbutiker lägger vi stort fokus på att jobba hållbart. Med hållbart menar vi att vi eftersträvar att sälja, leverera och erbjuda produkter med ett ansvar för miljön. Vår målsättning är att jobba miljösmart i alla led, från upphandling, transport och leveranser till val av produkter och förpackningar.

På fjället vill en gå lätt och inte bära onödigt stora förpackningar, samtidigt vill vi inte se små plastförpackningar som skräpar ner i miljön. Det är en utmaning. Som ett steg i arbetet med att minska små plastförpackningar till förmån för bättre förpackningslösningar i våra fjällbutiker har vi börjat sälja pasta, havregryn, nötter och linser i lösvikt. På plats köper du helt enkelt precis så mycket som du behöver.

Ett annat exempel i STFs hållbarhetsarbete är att vi bjuder på kryddor, senap och KRAV-märkt ketchup till måltiderna som tillagas och äts i fjällstugorna. Dessa står i kryddställ i självhushållsköken och är tillgängliga för alla fjällgäster.

Förpackningar i alla utföranden är något som påverkar miljön starkt och förutom att minska på antalet förpackningar ska vi också hantera omhändertagandet av de förpackningar som är på plats. Under 2016 samarbetade STF tillsammans med Håll Sverige Rent och Gröna/Vita bandet i en kampanj ”Att hålla fjällvärlden ren”. I kampanjen informerade vi om allemansrätten samt vikten av att ta vara på sitt skräp i samband med fjällturen.

Vi delade ut en gratis skräppåse till alla fjällgäster som besökte våra fjällbutiker. På det viset kunde var och en ta med sig sitt eget skräp tillbaka. Framme vid STF fjällstuga eller STF fjällstation kunde gästen sedan sortera sina förpackningar och vi på STF tog hand om avfallet. Läs mer om ”Att hålla fjällvärlden ren” här.

Välkomna att handla i våra fjällbutiker i väglöst land!

fjallbutik_2