Allemansrätten på cykelturen

Allemansrätten gör att vi alla har tillgång till naturen. Därför är det vårt gemensamma ansvar att slå vakt om denna urgamla sedvana, inte minst genom att använda den med omtanke. Men många är osäkra på vad allemansrätten egentligen innebär, då vår lagstiftning bara nämner allas tillgång till och ansvar för naturen på ett övergripande sätt. Här kan du läsa mer om vad som är viktigt att tänka på innan du ger dig ut med cykel i naturen.

Tar du med cykeln på semestern åker du enkelt längs markerade cykelleder. Vill du rasta eller övernatta är det aldrig långt till något av STFs boenden. Vill du i stället tälta går det bra att göra det ett par nätter på privat mark. Vill du bo längre än så behöver du fråga markägaren om lov. Kom ihåg att välja tältplats med omsorg och placera tältet en längre bit ifrån närmsta bostadshus. Var försiktig när du slår upp tältet så att inte marken skadas.

Vill du stanna till och njuta av naturen? Blommor, bär och svampar går bra att plocka, men håll koll på vilka arter som är fridlysta i regionen. Om du gör upp eld är sand och grus ofta bra underlag att elda på. Undvik däremot nakna bergytor eller mark som lätt skadas. Var vaksam så att elden inte sprider sig. Tänk på att det ofta är eldningsförbud under sommaren, ett fältkök kan därför vara bra att ha med. Behöver du bränsle till elden går det bra att plocka lösa grenar och kvistar från marken, men bryt inte av något från växande träd och buskar. Innan du cyklar vidare, ta gärna en extra titt så att du inte glömmer kvar något skräp.