Allemansrätten

Sveriges natur är öppen för alla tack vare allemansrätten. Det betyder att du utan bekymmer kan vistas i de flesta naturområden, även i privatägd skog och mark. Ledorden “inte störa, inte förstöra” summerar allemansrätten väl.

Vad är allemansrätten?

Vår svenska allemansrätt är fantastisk. Den gör det fritt fram att vandra, cykla, paddla kanot, plocka bär och tälta nästan var du vill. Naturligtvis är det viktigt att visa hänsyn mot markägare, djur, natur och andra människor. Det finns vissa begränsningar i allemansrätten, exempelvis när du befinner dig i känsliga miljöer och nära privata bostäder. Men på de allra flesta platser får du vistas helt obehindrat i naturen. Det är unikt för Sverige och ett fåtal andra länder. Allemansrätten är alltså mycket viktig för allas möjlighet att uppleva naturen.

Allemansrättsskolan

Barn och vuxna som vill veta mer kan använda sig av Allemansrättsskolan! Här förklarar vi vad som gäller på enkel svenska – med roliga illustrationer.

Gå till Allemansrättsskolan

Allemansrätten – vandring och utflykt

Du får vandra och åka skidor nästan överallt. Tänk bara på att även vanliga vandringskängor kan skada åkermarker, nya granplanteringar eller berghällar med lavar och mossa. Därför är det klokt att försöka anpassa steget efter underlaget. Det går bra att ta sig fram på enskilda vägar, bara du respekterar tomtgränser i närheten av människors hem.

Naturen i våra fjälltrakter kräver lite extra omtanke. I nationalparker och reservat är allemansrätten ibland utökad och ibland begränsad. Det kan innebära att du inte får göra upp eld, eller att särskilda regler gäller under din vandring med hund. I områden med renskötsel bör du hålla hunden kopplad under hela året. Det är viktigt att inte skrämma eller gå för nära renen, vilket givetvis är sant även om du möter andra djur. Du får plocka blommor och bär, men kom ihåg att det finns många fridlysta arter, i fjällvärlden och i övriga landet. God tur!

Allemansrätten – tälta i skog och mark

Det går utmärkt att tälta ett par nätter på privat mark. Välj tältplats med omsorg, en längre bit från närmaste bostadshus, bortom privata tomtgränser, åkermarker och andra planteringar. Du behöver be markägaren om lov om du vill campa i flera dagar eller med ett större sällskap än två, tre tält. Det är förstås inte okej att lämna kvar skräp på tältplatsen.

Tänk på att vara försiktig med marken när du tältar i känslig fjällmiljö. I fjällen finns ganska små möjligheter att elda och därför är det bäst att ta med ett stormkök. I vissa nationalparker och naturreservat är tältning förbjuden, medan du på andra får tälta längre än vad du får göra utanför. Våra STF-värdar hjälper dig gärna att ta reda på vad som gäller för just din tur.

Allemansrätten - kollage med bärplockare och barn

Allemansrätten – fiske

Fiske ingår inte specifikt i allemansrätten, men du får fiska fritt med spö i de fem stora sjöarna Vänern, Vättern, Mälaren, Hjälmaren och Storsjön. Även längs kusterna, med undantag för laxfiske vid Norrlandskusten. På andra platser finns särskilda regler – du kan till exempel behöva markägarens lov, eller ett speciellt fiskekort. Är du osäker kan du söka information från kommunen eller länsstyrelsen, så undviker du oro och kan ägna dig åt att koppla av.

När fiskarna leker på våren är vissa arter fredade och det kan finnas begränsningar för hur små fiskar du får ta upp. Några arter är helt fridlysta. Skulle du till exempel få en mal på kroken, är det bara att släppa tillbaka den i vattnet direkt.

Det går ofta bra att fiska från privata stränder och bryggor, så länge de är tomma och inte ligger på någons tomt. Tänk på att respektera den som äger platsen.

Allemansrätten – regler och rättigheter

Med koll på vad som gäller i naturen är chansen ännu större till härliga upplevelser. Äventyr väntar runt husknuten i hela vårt avlånga land. Det kan vi tacka allemansrätten för. Därför är det vårt gemensamma ansvar att slå vakt om denna urgamla sedvana – inte minst genom att använda den med omtanke. Läs mer om allemansrätten på Naturvårdsverket.

Fiskare i höstlandskap intill sjö