Allemansrätten och toppturen

Allemansrätten gör att vi alla har tillgång till naturen. Därför är det vårt gemensamma ansvar att slå vakt om denna urgamla sedvana, inte minst genom att använda den med omtanke. Men många är osäkra på vad allemansrätten egentligen innebär, då vår lagstiftning bara nämner allas tillgång till och ansvar för naturen på ett övergripande sätt. Här kan du läsa mer om vad som är viktigt att tänka på innan du ger dig ut på topptur.

Våra svenska fjäll är öppna för alla att besöka. Vill du ta dig upp till toppen är det bara orken och motivationen som hindrar dig. Men det finns några saker som är bra att hålla koll på.

Tänk på att naturen i våra fjälltrakter ofta kräver lite extra omtanke. I områden med renskötsel bör du till exempel hålla hunden kopplad under hela året. Högre upp i fjällvärlden, där snön ligger djup, går det bra att ta sig fram överallt utan risk att skada känslig mark. Tänk bara på att inte inte bryta några grenar eller skada snöfria berghällar.

I fjällens många nationalparker och reservat är allemansrätten ibland utökad och ibland begränsad. Det kan exempelvis innebära att du inte får göra upp eld eller ta med dig hunden. På vissa platser får du inte tälta, medan du på andra får tälta längre än vad du får göra utanför nationalparken. Våra STF-värdar hjälper dig gärna att ta reda på vad som gäller för just din tur.

Om du pausar på turen, ta gärna en extra titt innan du går eller åker vidare så att du inte har glömt kvar något skräp.

Vad säger allemansrätten när du utövar olika aktiviteter i naturen?