Allemansrätten och löpning

Allemansrätten gör att vi alla har tillgång till naturen. Därför är det vårt gemensamma ansvar att slå vakt om denna urgamla sedvana, inte minst genom att använda den med omtanke. Men många är osäkra på vad allemansrätten egentligen innebär, då vår lagstiftning bara nämner allas tillgång till och ansvar för naturen på ett övergripande sätt. Här kan du läsa mer om vad som är viktigt att tänka på innan du ger dig ut på en löprunda.

Vår natur är öppen för alla, och där du får promenera får du också springa. Tänk bara på att inte springa över planteringar eller mark som lätt skadas. Om du springer trail är det bra att vara uppmärksam på nya granplanteringar som är lätta att missa. Det går även bra att ta sig fram på enskilda vägar, men var noga med att respektera tomtgränser i närheten av bostadshus.

Anpassa gärna steget efter underlaget om du springer i terrängen. På våren är stigarna ofta mjuka och då kan du behöva ta det lite lugnare så att inte naturen skadas och du slipper halka. Var extra försiktig när du rör dig över känslig mark, till exempel berghällar där det växer lavar eller mossa.

Håll koll på vattenflaskor, bananskal och gelförpackningar under löpturen. De hör inte hemma i naturen men är lätta att glömma kvar.

Vad säger allemansrätten när du utövar olika aktiviteter i naturen?