INTRESSEOMRÅDEN

Örebro

Ålder

Robert Sjöström

Fria barn i fjällen (barn bor gratis) var ett måtto som STF tyvärr tog bort. Då våra barn är framtidens brukare av våra fjäll, skogar och sjöar, kommer jag därför att verka för att detta koncept återinförs. Att vandra i fjällen innebär stora kostnader för en barnfamilj. Jag menar att fria barn i fjällen ger så många fler barn möjligheten att få närkontakt med vår storslagna fjällvärld. Barn som i ett tidigt stadium får en möjlighet till ett naturligt förhållningsätt till djur och natur, kommer även att i vuxen ålder verka för dess bevarande och fortlevnad!

En annan målgrupp jag känner väldigt starkt för är alla de 100 tals fjällstugvärdar som under ett år (sommar och vintersäsong) är involverade och aktiva i någon av STF`s 43 fjällstugor. En stugvärds arvode är i dag alldeles för lågt i förhållande till den mycket stora arbetsinsats som genomförs av alla dessa entusiaster! En stugvärd är STF`s ansikte utåt i vår svenska fjällvärld. Ett mycket viktigt ansikte utåt. Jag tror att de allra flesta fjällturister kommer i kontakt med en stugvärd under sin fjällvistelse och på något sätt kan relatera till denna målgrupp. Även om man inte bor över i en fjällstuga. Det är därför dags att på allvar diskutera en höjning av deras i dagsläget mycket låga arvode.

Kontakta Robert på Robert.Sjostrom@stfturist.se