INTRESSEOMRÅDEN

E-POST

an.maud@gmail.com

Maud Ån

Varför engagerar du dig i STF?
STF som medlemsorganisation har ett brett verksamhetsområde inom hela Sverige som är uppbyggt på demokratiska grunder, inbjudande där alla är välkomna och erbjuder möjligheter att delta i en mångfald av aktiviteter och boenden i kulturmiljöer.
Jag har varit engagerad inom STF sedan 1979, som tilltalat mina intressen inom natur och kultur med anställningar på Kebnekaise, Grövelsjön, Vålådalen och Abisko. STF Fjällstationer har tagit ansvar för en hållbar utveckling inom besöksnäringen, där Grövelsjön är förebild.
Jag har haft förmånen att få arbeta som färdledare under 18 år för STF Grövelsjön med familjeveckan för familjer med barn som har Downs syndrom.

Vad skulle du vilja utveckla inom STF?
STF har sedan 1885 som ideell förening arbetat med att utveckla natur- och kulturturism, samt sprida kunskap om Sverige. STF har möjligheter att arbeta vidare, som ledande med en hållbar utveckling av besöksmål i fjällen med natur, kultur, miljö, social- och ekonomisk hållbarhet och samtidigt fånga upp nya trender av aktiviteter i fjällen på ett ansvarsfullt sätt.
Fjällen har gett mig personliga livsvärden och det har varit roligt att arbeta med ett gott värdskap som inneburit; välkomnande till fjällen, service och kunskapsförmedling om området för att fjällbesökaren ska få fina upplevelser och ta ansvar. Ju fler människor som besöker fjällen, både vana och ovana ju mer krav ställs på STF och samverkan med andra aktörer.