jultips

Släpp tankarna på matlagning, julstök och ett perfekt pyntat hem, och se fram emot ett stämningsfullt julfirande med tid för att bara vara. Njut av gnistrande skidspår, varm glögg, sprakande brasa, juliga smaker och det faktum att någon annan tar hand om disken efteråt. Jul när den är som bäst!

Färgsprakande jul i Abisko

Ljusslingor och adventsstjärnor i all ära, men ett färgsprakande norrsken slår det mesta i ljusväg i juletid. Många molnfria polarnätter och långa mörka timmar gör Abisko till en av världens bästa platser för norrskensskådning. Med tända oljelampor i handen går vi ut i den mörka polarnatten, redo för en spännande och genuin norrskensjakt. Under kvällen stannar vi till på passande platser i nationalparken för att spana efter norrskenet och lära oss mer om det. Vi avrundar med samling runt en värmande eld där vi samtalar kring våra intryck.
Läs mer och boka här!

Vilt och vackert julbord på lokala råvaror i Vallåsen

Se fram emot ett avkopplande julfirande på STF Våxtorp/Vallåsens Värdshus, omgiven av skog och stillhet. Här dukas det upp ett vilt, vackert och hemlagat julbord gjort på lokala råvaror. Brasan är tänd, brödet är nybakat och godisskåpet fyllt. Under träbjälkar och mosskransar, med Moas inlagda sillar och karamelliserade brunkål kommer du lätt i julstämning. Julbordet serveras fredag-söndag under perioden 24/11 – 17/12. Sista helgen före jul återkommer förra årets succé, vegetariskt julbord. Boendet bokar du här på hemsidan, önskar du förboka plats på julbordet görs det enklast per mail eller telefon direkt till anläggningen.
Läs mer och boka här!

Traditionella smaker i harmonisk miljö på Åkerby herrgård

Njut av ett traditionellt julbord med smakfulla rätter tillagade med omsorg, kombinerat med en skön natts sömn på STF Åkerby Herrgård. Julbordet serveras fredag-söndag från första advent till julafton, för grupper även andra dagar och tider efter överenskommelse. Efter en härlig måltid bjuder de natursköna omgivningarna in till fina promenader. Givetvis finns även tid för avkoppling, lugn och ro. Kryp upp med en bok i herrgårdens bibliotek och bada bastu i den mysiga relaxavdelningen som du som gäst har fri tillgång till. Boendet bokar du här på hemsidan, önskar du förboka plats på julbordet görs det enklast per mail eller telefon direkt till anläggningen.
Läs mer och boka här!

Vinteraktivitet, vila och klassiska julsmaker i Vålådalen

Julfirande på STF Vålådalens fjällstation bjuder på lika delar vila och aktivitet, kryddat med härliga smakupplevelser. Här väntar hundspann, snöskovandring och skidåkning på längden och tvären likväl som tid med en bra bok framför brasan, kanske med en kopp choklad som sällskap. På julafton dukas det upp en traditionell julmiddag och på nyårsafton bjuds det på en klassisk nyårssupé. På juldagen och nyårsdagen dukas det omtalade kakbordet upp, bokas på plats och bör ej missas!
Läs mer och boka här!

Rosiga kinder och magisk eldshow i Grövelsjön

Välkomna det nya året med nära och kära på STF Grövelsjön Fjällstation. Midvintern i fjällen bjuder på härlig turskidåkning i kallsnö, sköna pass i de preparerade skidspåren, guidade familjeturer, pulkaåkning och rosiga kinder. Eftermiddagar och kvällar fylls med yoga och inspirerande kvällsföredrag. Måltiderna väntar uppdukade i restaurangen och på nyårsafton blir det supé med fördrink och avslutande musikunderhållning. Vid 12-slaget samlas vi på gårdstunet för att fira in det nya året med en magisk eldshow!

Doftrika smaksensationer på Korrö

Fira in julen med småländska läckerheterpå en egen ö i Ronnebyån. STF Korrös klassiska julbord börjar serveras från den 18 november och representerar allt det traditionella man kan tänka sig och lite till. Här trängs doftrika julrätter, tillagade med omsorg enligt Korrös egna recept. Restaurangen är KRAV-certifierad och har även mycket vilt på buffén, inte minst från deras närliggande hjorthägn i Bro. Låt dig uppfyllas av julstämning när du stiger in i restaurangen och ser Ronnebyåns vatten virvla förbi, innan du somnar gott i sköna sängar. Boendet bokar du här på hemsidan, önskar du förboka plats på julbordet görs det enklast per mail eller telefon direkt till anläggningen.

Busvänligt julfirande i Edsåsdalen

Samla familjen och fira en vit jul i vackert vinterlandskap med värmande brasor, levande ljus och julmusik på STF Edsåsdalen Fjällstation. Här trivs familjens små tomtenissar extra bra med både skidspår, barnbacke och snölek direkt utanför husknuten. Likaså våffelbuffén och den plaskvänliga poolen brukar stå högt i kurs. Med ett fullspäckat julprogram med pyssel, dans kring granen, egen jultomte och ett omtalat julbord är julsuccén ett faktum.

Avkopplande stugliv i Ljungdalsfjällen

På STF Fjällhornet Resort i Ljungdalsfjällen väntar en lugn, avkopplande och snösäker jul med skidpåren utanför stugknuten.Efter en härlig dag ute i snön kan du njuta av bastun med utsikt mot Helagsfjället och kanske en brasa i den mysiga stugan. En säck ved väntar dig vid ankomst, och blir det perfekta substitutet till en överfull julklappssäck.

Smakrikt julfirande på Snöå bruk

Lämna allt stök hemma och se fram emot ett stämningsfullt julfirande på STF Snöå bruk. Här känner sig alla lika välkomna – oavsett om du är själv eller med nära och kära. Firandet inleds på lillejulafton med afternoon tea innan vi klär granen och njuter av en trerätters middag. På julafton står julbordet uppdukat kl 12 – 14, sen samlas vi och tittar på Kalle Anka innan tomten kommer. På kvällen bjuds en fyrarätters middag. På juldagens morgon kan du njuta av julotta i Dala-Järna kyrka där kyrkokören medverkar, innan det vankas julinspirerad buffé och mys framför brasan.