Jobba hos oss

Gabriella Hugosson - Driftschef i STF Abisko fjällstugeområde

När du besöker någon av våra fjällstugor runt Abisko kan du vara lugn, dessa sköter nämligen Gabriella. Hon ser till att servicen är på topp, butiken välfylld och mycket, mycket mer.

Vad innebär din roll?

Jag ansvarar för verksamheten i STF Abisko fjällstugeområde – dit hör de 11 nordligaste fjällstugorna. Mitt arbete innebär bland annat att rekrytera och ha kontakten med våra stugvärdar, sköta administrativt jobb med allt från redovisningar och statistik till budget och verksamhetsplanering och inte minst; hålla igång våra butiker ute i fjällstugorna. Det vardagliga arbetet består stundtals till stor del av att få logistiken att fungera – alla transporter av varor, stugvärdar och material till stugorna och samordning av skoter- och helikoptertransporter är ibland en utmaning!

Varför sökte du dig till det här jobbet?

Jag har egentligen en utbildning inom samhällsvetenskap, men är också stugvärd, så jag jobbar snarare med mitt största intresse; att få vara i fjällen och vara en del av stugvärdsverksamheten. Det är ett privilegium att få jobba med något som är så roligt. Tänk att få vara med och förbättra och driva verksamheten framåt i fjällstugorna inte bara på semestern som stugvärd – utan på arbetstid!

Vad betyder det att jobba för STF för dig?

Jag känner mig stolt över att jobba för STF när jag tänker på hur STF historiskt sett har verkat i fjällen. STF har byggt upp så mycket, skapat en verksamhet därute i väglöst land som gör det möjligt för så många människor från Sverige och hela världen att få ta del av vår fantastiska fjällvärld. Utan våra fjällstugor och leder som STF både varit och är en så stor del av, hade bara en bråkdel av våra gäster kunnat komma ut och fjällvandra eller åka skidor i de här områdena. Det är givande, lärorikt och lite speciellt att jobba med våra fantastiska stugvärdar som gör en stor insats ideellt för att hålla igång vår verksamhet ute på fjället.

Vilken betydelse har värdeorden för dig i dina vardag?

Jag tycker att det är kombinationen av våra värdeord som gör dem unika, som gör oss unika i mötet med gästen. Att vara omtänksam samtidigt som det man gör alltid uppfattas som professionellt. Att bevara sin nyfikenhet och engagemang trots att man jobbat i många säsonger. Att allting ska vara äkta; omtänksamheten, nyfikenheten och engagemanget för vår förening, våra medlemmar och gäster.

STFs värdeord är Omtänksamhet, Nyfikenhet, Äkta, Professionell och Engagerad.