Emma Frisell – Platschef på STF Helags Fjällstation

Vid foten av Sveriges högsta topp söder om polcirkeln ligger Helags Fjällstation. Där kan du träffa Emma Frisell som sedan 2015 är platschef på STF Helags Fjällstation.

Vad har du för utbildning/ tidigare erfarenhet?

Innan jag började arbeta på STF hade jag studerat musik i några år och kände att jag ville byta riktning och göra något helt annat. Livet på en fjällstation lockade då jag har fått friluftslivet och kärleken till fjället i modersmjölken.

Varför sökte du det här jobbet?

Jag har alltid gillat att jobba med gästmöten och service och på Helags får jag göra det varje dag! På STF erbjuder vi unika boenden mitt ute på fjället, där vi kommer nära våra gäster och delar varandras intresse för natur och friluftsliv. Jag brinner för att turista i vårt eget land, det finns så mycket häftigt att upptäcka i Sverige!

Vad betyder det för dig att jobba för STF?

För mig är det en häftig känsla att få arbeta för en förening där medlemmarna är med styr vad som ska hända. All vinst återinvesteras i föreningen och går till utveckling av våra verksamheter och underhåll av våra anläggningar. STF gör fjället och svenskt friluftsliv tillgängligt för fler och det är upplevelsen som står i fokus.

Vilken betydelse har STF:s värdeord för dig i din vardag?

STFs värdeord är Omtänksamhet, Nyfikenhet, Äkta, Professionell och Engagerad.

Alla värdeorden finns med mig dagligen. Vi måste visa omtanke, vara professionella och nyfikna inför våra gäster, våra medarbetare och det område vi befinner oss i. Engagemanget kommer med jobbet, att jobba på en fjällstation är nästan mer en livsstil än ett jobb.

För mig är äkta min personliga favorit. Jag vill vara äkta mot våra gäster, mot mina kollegor och mot mig själv. På fjället möts vi på riktigt och vi lägger bort fasader och skal. Det ska vara äkta!

När har du som roligast på jobbet?

När jag får träffa våra gäster och få höra om deras upplevelser under dagen. Sen försöker jag att toppa deras upplevelser genom deras vistelse hos oss, så att vi när vi säger hejdå också kan få säga – vi ses igen!