Hållbara upplevelser

Med syfte att inspirera dig till att upptäcka på ett mer hållbart sätt presenterar STF spännande upplevelser som har tagits fram med ett socialt, miljömässigt och ekonomiskt hållbarhetsperspektiv. Samtliga upplevelser har fokus på lokalproducerade råvaror, genomsyras av ett lärandeperspektiv och inkluderar aktiviteter som har låg miljöpåverkan och en tydlig koppling till det lokala samhället.

Hållbar fjällvistelse på STF Grövelsjön Fjällstation

Har du gått och funderat på hur livet ser ut bakom kulisserna på en hållbar fjällstation? Då kan du sluta grubbla och istället boka in denna spännande upplevelse på STF Grövelsjön Fjällstation. Här bjuds du bland annat på en hållbar rundvandring med stationens eldsjälar och en introduktion till hur man torkar egen turmat som vi sedan tillagar under en guidad skidtur på fjället. Måltiderna avnjuts i den KRAV-märkta restaurangen som utöver utsikten ståtar med högklassiga ekologiska råvaror. Alla middagar är vegetariska eller veganska inspirationsmiddagar, och en av dem lagar vi gemensamt. Saknar du utrustning kan du med fördel hyra detta på stationen, reser du kollektivt till Grövelsjön får du 50% rabatt på ordinarie utrustningshyra!

Rofyllda skogsbad och lokala smaker på STF Jokkmokk

Unna dig själv en vilsam långhelg för ditt inre med stillsamma naturupplevelser och uppfriskande skogsbad i naturreservaten runt Jokkmokk. Vi inleder vår vistelse på Ajtte fjäll- och samemuseum där vi får en inblick i den kultur som format Jokkmokk. Därefter ger vi oss ut i olika naturreservat där du får uppleva riktigt fina gammelskogar. Vi vandrar i lugn takt, provar på stilla sjöpaddling, hämtar ny energi under rofyllda skogsbad och låter naturens lugnande intryck skölja över oss. Släpp alla måsten och tillåt dig själv att ”bara” sitta på en stubbe i skogen. Måltiderna tillagar vi tillsammans av lokala råvaror över öppen eld och en av middagarna äter vi tillsammans på en lokal restaurang.

Lär dig mer om naturens skafferi på STF Lasätter gård

Upptäck den sörmländska naturen från en ny sida under en inspirerande helg i hållbarhetens tecken på STF Lasätter gård. Vi gör spännande örtavandringar, lär oss mer om det vilda gröna skafferiet och får praktiska tips på hur vi kan börja leva mer i harmoni med naturen. Tillsammans med Lena Thurner, godkänd örtpedagog och örtterapeut, gör vi ett flertal örtvandringar där vi bland annat lär oss mer om läkeörter och det gröna skafferiet. Matlagningen gör vi tillsammans med det vi plockar i naturen samt ekologiska lokalproducerade råvaror från granngårdarna.

Naturupplevelser i egen takt på STF Lugnåsberget

Utforska Lugnåsbergets trolska skogsmiljö och Vristulvens små öar under en avkopplande vistelse där naturupplevelsen står i fokus. Ta dig fram i egen takt – på cykel, i vandringskängor och i kanot – samtidigt som du njuter av lugnet. Vistelsen på STF Lugnåsberget inleds med en hållbar rundvandring där värdparet berättar om sitt stora engagemang i hållbarhetsfrågor. Därefter ges tid att på egen hand utforska omgivningarna bortom de mest upptrampade stigarna. Färdas på cykel längs vindlande grusvägar, vandra i öde storskog, glid fram i kanot på Vristulven och gör strandhugg på små orörda öar. Frukost, lunch- och middagskorg med ekologiska och lokala specialiteter finns förberett att avnjutas i vad vi kallar ”naturens egen matsal”.