Klimatsmarta och unika upplevelser i Sverige

Vi på STF är måna om att erbjuda unika upplevelser på nära håll med liten påverkan på klimatet. Nu har vi paketerat ett antal resor till dig med utgångspunkt i världens klimatmål. Här kommer 5 tips på unika upplevelser som alla har en låg klimatpåverkan.

Guide – 5 unika och klimatsmarta upplevelser

Precis som i privatekonomin så kan alla göra en personlig klimatbudget för att veta hur mycket koldioxid vi har att hushålla med. Vi har utgått från världens klimatmål, som innebär att uppvärmningen av jorden inte ska överstiga 2 grader. Vi har även tagit hänsyn till den senaste klimatrapporten från FNs klimatpanel som säger att vi bör sträva efter 1,5 grader för att konsekvenserna inte ska bli allt för stora. Det här har vi översatt till en ungefärlig klimatbudget på 1,5-2 ton koldioxid per person och år, vilket blir ca 4-5 kg per person och dag.

Utsläppsberäkningarna avser resa och boende. Vi har medvetet lämnat lite utrymme i klimatbudgeten för att du även ska kunna äta något gott. Längst ner hittar du mer detaljer om hur vi räknat.

Våra exempel klarar sig alla inom ramen för en persons klimatbudget.

Ensam med tystnaden i Navardalen

Ensam med tystnaden och vildmarken

I Navardalen i norra Dalarna finns lugnet och dom storslagna naturupplevelserna runt knuten. Unna dig några dagars lugn och ro med bästa vännerna eller familjen, bada vedeldad bastu och titta på stjärnorna. Här kan ni låta tankar och samtal få utrymme. Varför inte fira in det nya året i stillhet och tystnad?

Ditt totala utsläpp: 4 kg CO2 per person och dag

Resa – Örebro till Navardalen samt 4 nätter på STF Navardalens vildmarksstation för 4 personer
Kollektivt reseförslag-  Ta tåget från Örebro till Mora och vidare med buss till Älvdalen. För transport Älvdalen – Navardalen har vi utgått från att sällskapet samåker eller tar taxi.
Boende – STF Navardalens vildmarksstation
Paketerbjudande – Tyst nyår Navardalen

Stockholms skärgårdUpplev Stockholms skärgård på vintern

Svartsö är en levande skärgårdsö året om. På hösten och vintern kan du känna de krispiga vindarna och njuta av rimfrosten i träden. Lugnt och fridfullt. En annan sida av skärgården väl värd att upptäcka. Cykla eller vandra runt på ön och njut av höstens natur.

Ditt totala utsläpp: 3,75 kg CO2 per person och dag

Resa- Västerås till Svartsö samt 4 nätter på STF Svartsö vandrarhem för 2 personer
Kollektivt reseförslag- Tåg från Västerås till Stockholm och vidare med buss till Boda brygga och därefter båt till Svartsö. Väl framme på Svartsö går du till vandrarhemmet.
Boende:  STF Svartsö vandrarhem
Paketerbjudande: Stilla säsong på Svartsö

KolarbynKura ihop dig med familjen i en kolarkoja

Kura ihop dig för en stund med familjen. I STF Kolarbyns kolarkojor somnar ni till eldens sken och vaknar till fågelsång. Vandra, fiska, njut av natur och djurliv och laga mat över öppen eld. En annorlunda naturupplevelse för hela familjen!

Ditt totala utsläpp: 3,75 kg CO2 per person och dag

Resa – Göteborg till Skinnskatteberg samt 4 nätter på STF Kolarbyn Eco-lodge för 4 personer
Kollektivt reseförslag- Ta tåget från Göteborg till Skinnskatteberg via Västerås och därefter går du 4 km till Kolarbyn.
Boende – STF Kolarbyn

Tyresta NationalparkHelg med bästa vännerna

Ta med dig bästa vännerna och fly stan för en helg och upptäck ett lugnare Stockholm. Intill Tyresta nationalpark ligger Lilla Tyresö. Här får ni utrymme att umgås, skratta, laga middag ihop och kanske avsluta kvällen med ett sällskapsspel. Varför inte hyra hela huset? I omgivningarna finns fina vandringsleder och storslagen natur.

Ditt totala utsläpp: 2 kg CO2 per person och dag

Resa – Stockholms central till Lilla Tyresö samt 2 nätter på STF Lilla Tyresö vandrarhem för 10 personer
Kollektivt reseförslag-  Åk från Stockholms central till Gullmarsplan med tunnelbana och buss vidare till Tyresö Kyrka. Vandrarhemmet ligger 100 meter från hållplatsen.
Boende – STF Lilla Tyresö vandrarhem
Paketerbjudande – Vandra i Tyresta nationalpark

Nyrups naturhotellBli ett med naturen i skånska Nyrup

Här bor du naturnära på riktigt. Du sover gott i en yllehydda mitt i bokskogen. Lagar mat utomhus och upptäcker naturen runt om. Nyrups Naturhotell ligger i centrala Skåne, mitt i bokskogen och med Hålsaxabäckens ravin som granne.

Ditt totala utsläpp: Totalt 3,25 kg per person och dag

Resa –Linköping till Nyrups naturhotell samt 4 nätter på STF Nyrups naturhotell för 2 personer
Kollektivt reseförslag- Tåg från Linköping till Höör och vidare med buss till Frostavallen. Därifrån går du sista biten till Nyrup.
Boende –  STF Nyrup Naturhotell
Paketerbjudande – Vandringspaket

Hur har beräkningarna gjorts?

Vi har använt verktyget klimatsmart semester. Utsläppsberäkningarna avser resa och boende.

Reser du med SJ eller andra tågbolag som enbart använder förnybar miljömärkt el så är utsläppen egentligen ännu lägre.

Ibland räcker inte kollektivtrafiken ända fram. Då rekommenderar vi Skjutsgruppen för att hitta samåkare, hyra en klimatsmart bil för sista sträckan eller taxi, snarare än att ta bilen hela vägen bara för att sista sträckan inte går att resa kollektivt. Ett tips är också att kontakta värdarna på ditt STF boende, de kan ofta ge dig bra inside-tips om hur du tar dig fram.