6 klimatsmarta vinterupplevelser

Vi på STF är måna om att erbjuda unika upplevelser med liten påverkan på klimatet. Nu har vi paketerat 6 olika vinterupplevelser som alla har en låg klimatpåverkan och som du med gott samvete kan njuta av – de klarar nämligen gränsen för världens klimatmål.

Precis som i privatekonomin kan alla göra en personlig klimatbudget för att veta hur mycket koldioxid vi har att hushålla med. Vi har utgått från världens klimatmål, som innebär att uppvärmningen av jorden inte ska överstiga 2 grader. Vi har även tagit hänsyn till den senaste klimatrapporten från FNs klimatpanel som säger att vi bör sträva efter 1,5 grader för att konsekvenserna inte ska bli allt för stora. Det här har vi översatt till en ungefärlig klimatbudget på 1,5-2 ton koldioxid per person och år, vilket blir ca 4-5 kg per person och dag.

Utsläppsberäkningarna avser resa och boende. Vi har medvetet lämnat lite utrymme i klimatbudgeten för att du även ska kunna äta något gott. Längst ner hittar du mer detaljer om hur vi räknat.

Våra exempel klarar sig alla inom ramen för en persons klimatbudget.

Turskidåkarvecka för nybörjare – Grövelsjön

För dig som är nyfiken på vinterfjäll och turskidåkning finns nu möjligheten att tillsammans med erfarna guider upptäcka de vita vidderna i Grövelsjöfjällens storslagna natur.

Ditt totala utsläpp: 3,9 kg CO2 per person och dag

Resa – i vårt exempel reser vi från Stockholm till Mora med tåg och vidare med buss till Grövelsjöns fjällstation
Boende – 7 nätter på STF Grövelsjön Fjällstation
PaketerbjudandeTurskidåkarvecka för nybörjare

Jämtlandstriangeln med guide

Jämtlandstriangeln är en äkta fjällklassiker. Följ med på en guidad tur via de kända fjällstationerna Storulvån, Sylarna och Blåhammaren. Vi skidar genom fjällbjörksskog och över kalfjäll och guiderna berättar om områdets spännande historia och natur.

Ditt totala utsläpp: 3,1 kg CO2 per person och dag

Resa – i vårt exempel reser vi från Gävle till Enafors med tåg och vidare med transferbuss till Storulvåns fjällstation
Boende – 7 nätter på STF Storulvån Fjällstation, STF Blåhammaren Fjällstation och STF Sylarna Fjällstation
PaketerbjudandeJämtlandstriangeln med guide

Norrskensjakt i Abisko nationalpark

Norrskensspaning sker bäst till fots under bar himmel, och här gäller det att du stannar upp när du får chansen och njuta så länge du kan. En kväll i Abisko nationalpark kan ge dig ett färgsprakande minne för livet.

Ditt totala utsläpp: 4,2 kg CO2 per person och dag

Resa – i vårt exempel reser vi från Umeå till Abisko Turiststation med tåg
Boende – 5 nätter på vandrarhemmet Keron på STF Abisko Turiststation
PaketerbjudandeNorrskensjakt i Abisko nationalpark

Camp Vålådalen vinter med självhushåll

Lättare vinterfjälltur! 2 nätter på Vålådalens Fjällstation och 1 natt i Stendals- eller Lunndörrsstugan. Perfekt för den som vill uppleva det bästa av två världar i södra Årefjällen! Boka ett paket och passa på att stanna några extra dagar och njut av vackra Vålådalen!

Ditt totala utsläpp: 4,1 kg CO2 per person och dag

Resa – i vårt exempel reser vi från Norrköping till Undersåker med tåg och vidare med buss till Vålådalen
Boende – 6 nätter på STF Vålådalen Fjällstation och en natt i fjällstuga
PaketerbjudandeVålådalen vinter med självhushåll

Gå på tur i Almdalen

Njut av fantastisk turskidåkning i Hotagens naturreservat med STF Almdalens fjällgård som basläger. Här bor du i väglöst land i en bördig dal mellan Grubbfjället, Kojklumpen och Erfjället som inbjuder till fina dagsturer. Boka ett paket och passa på att stanna några extra dagar i detta magiska fjällandskap.

Ditt totala utsläpp: 4,1 kg CO2 per person och dag

Resa – i vårt exempel reser vi från Uppsala till Östersund med tåg, därefter åker vi bil till vändplanen vid Lakavattnet. Sista 9 km tar vi oss fram på skidor. Beräkningarna baseras på att det är 4 personer i bilen.
Boende – 7 nätter på STF Almdalens Fjällgård
PaketerbjudandeTurskidor i Almdalen och Topptur i Almdalen

Fiskelycka i Skåne

Packa fiskeväskan och njut av härliga stunder med bästa fiskevännerna! Från vandrarhemmet tar ni er enkelt ut i våra båtar till ett omväxlande och varierat fiske med 28 olika arter och rikligt med abborre, gädda och gös.

Ditt totala utsläpp: 3,7 kg CO2 per person och dag

Resa – I vårt exempel reser vi från Göteborg till Kristianstad med tåg, därefter åker vi bil till färjehamnen i Barum. Slutligen tar vi färjan över till Ivö.
Boende – 7 nätter på STF Ivögården
PaketerbjudandeFiskepaket på Ivösjön

Hur har beräkningarna gjorts?

Vi har använt verktyget klimatsmart semester. Utsläppsberäkningarna avser resa och boende.

Reser du med SJ eller andra tågbolag som enbart använder förnybar miljömärkt el så är utsläppen egentligen ännu lägre.

Ibland räcker inte kollektivtrafiken ända fram. Då rekommenderar vi Skjutsgruppen för att hitta samåkare, hyra en klimatsmart bil för sista sträckan eller taxi, snarare än att ta bilen hela vägen bara för att sista sträckan inte går att resa kollektivt. Ett tips är också att kontakta värdarna på ditt STF boende, de kan ofta ge dig bra inside-tips om hur du tar dig fram.