Lokala hållbarhetsinitiativ

Vad kan vi tillsammans göra för att bidra till mer hållbara upplevelser? Inom STF finns en mängd eldsjälar och lokala hållbarhetsinitiativ att inspireras av. Initiativ som bidrar till att värna våra unika miljöer, men som också gör det enklare, godare och roligare för dig att upptäcka hållbart. Här är några av många exempel på hur STFs boenden arbetar med hållbarhet lokalt.

"Förändring börjar ofta med flera små steg. Tillsammans skapar vi ett mer hållbart sätt att upptäcka Sverige på"

Lokalproducerade smaker på Kolåsen

På STF Kolåsen Fjällstation i Jämtland odlas olika sorters sallad och grönsaker med utsikt över de vilda Skäckerfjällen, vilket serveras med lokalproducerade godsaker från grannbyns mejeri. God mat, mindre utsläpp!
Läs mer om STF Kolåsen

Fjällens finaste utedass i Saltoluokta

Vi vågar sticka ut hakan och säga att fjällens finaste utedass nu finns på STF Saltoluokta Fjällstation! Med tema hav, skog, kungligheter och Ankeborg uppmuntras gästerna att använda dessa tjusiga utedass istället för vattentoaletter. Detta eftersom vattenreningen tar mycket energi från stationens eget reningsverk. Skit-bra tycker vi! Vilket dass skulle du välja?
Läs mer om STF Saltoluokta

Fjällbete stärker ekosystem och lokal ekonomi i Storulvån

Vilken betydelse spelar lokalt samarbete för att skapa ett hållbart lokalsamhälle, och sen allas våra upplevelser? STF Storulvåns samarbete med Fjällbete är ett exempel, där man arbetar med s k ”regenerativt jordbruk” -, ett sätt att ta tillvara på jordens resurser och stärka både ekosystemet och den lokala ekonomin. Fåren betar och håller marken öppen kring fjällstationen och anläggningen kan erbjuda gästerna lokalproducerat kött.
Läs mer om STF Storulvån

Tid för eftertanke och reflektion på Vallåsen

Vad sägs om att släppa prestation och tidspress, och istället låta resan och upplevelsen få ta tid? På STF Vallåsens Värdshus bjuder man in till eftertanke och reflektion i den här hängmattan. Vackert inbäddad av grönska i en skuggig skogsdunge i en vilsam miljö i det skånska landskapet. Var är din favoritplats för vila och långsamma upplevelser?
Läs mer om STF Vallåsen

Med energi från solen i Almdalen

Vart får man energin ifrån om boendet och upplevelserna finns i väglöst land? Från solen förstås! Ett exempel är STF Almdalens Fjällgård som för 12 år sedan drog igång Europas nordligaste solcellsanläggning i väglöst land. 42 kvm solceller, på en äng som hålls öppen av gårdens får. Inspirerande!
Läs mer om STF Almdalen

Miljövänliga transportmedel på STF Växhuset

Cykla kort eller cykla långt? Cykla för att uppleva? Cykla för ett mer hållbart resande? Eller kanske cykla för att få rabatt? På STF Växhuset ger man rabatt både på fika och boende för alla gäster som anländer på cykel. Dessutom finns gratis lånecyklar för nyfikna besökare som vill upptäcka närområdet.
Läs mer om STF Växhuset

Insektshotell för Göteborgs minsta gäster

Våra djur och insekter bidrar till det lokala ekosystemet och skapar trivsamma boenden – därför tar vi hand även om dem! Ett exempel är STF Stigbergsliden där man utökat sin verksamhet med några hundra bäddar för de minsta gästerna, ett insektshotell helt enkelt! Det blir både skönare och grönare när vi hjälper insekter och växter att umgås.
Läs mer om STF Stigbergsliden

Marknad på tema mångfald på Lasätter gård

Hur får vi till en levande bygd? Med en mångfald av människor, kulturer och den spännande mat som finns! På STF Lasätter gård har man med sin julmarknad på tema mångfald skapat en mötesplats för alla. Här bjuds det, förutom dans och tomte, även på mat från våra nya grannar med ursprung från Somalia, Eritrea och Syrien tillsammans med svenska våfflor med flädersirap. Missa inte att boka in årets upplaga den 3 december 2017!
Läs mer om STF Lasätter Gård

Telefonskrubb blir till second-hand butik på Sylarna

På STF Sylarna Fjällstation har man gjort om en gammal telefonskrubb till second-hand butik där man kan byta, låna eller köpa kläder och utrustning, alternativt köpa sitt nästa favoritplagg till förmån för utvalda välgörenhetsprojekt Ett av många second-hand-exempel från våra boenden. Second hand = ”First class” i det hållbara samhället, så tycker vi det ska vara!
Läs mer om STF Sylarna