Just nu har vår fjällbokning och kundtjänst långa svarstider eftersom så många vill nå oss. Alla bokningsbara övernattningar kan du boka själv direkt här på webbplatsen. Hittar du inte det du söker behöver du ändra datum. Läs mer om hur vi anpassat för att kunna välkomna dig tryggt i sommar här och hur du kan stötta STF här.

barn som badar i vattnet

Underbara sommarbad

Saltstänkta klippbad, finkornig sandstrand, uppfriskande fjällbäck eller bastubad vid en kristallklar sjö. Hur och var man bäst svalkar sig under heta sommardagar är en smaksak. Här delar vi med oss av några favoriter!

Norrländskt bastubad i Abisko

bastubad vid abisko, torneträsk
Kombinationen av vedeldad bastu och kristallklart kallt vatten ger kanske den högsta av njutningar. Vad slår ett äkta norrländskt bastubad? Vid Torneträsks strand, en kort promenad från STF Abisko Turiststation, har den gamla sjöstugan gjorts om till en äkta vedbastu där du blickar ut över den klara fjällsjön direkt från bastufönstret. Låt blicken vandra över mil efter mil av fjäll och njut av ett svalkande dopp i kristallklart vatten.

Bo nära badet på STF Abisko Turiststation

Bland kobbar och skär på Stora Kalholmen

stora kalholmen stockolms skärgård
Bland närmare 30 000 öar, kobbar och skär i Stockholms skärgård ligger den underbara skärgårdsön Stora Karlholmen. Här lever du det enkla livet, utan rinnande vatten i kranen, men omgiven av renande hav. Välj mellan den lilla sandstranden inne i den skyddande viken eller rundade berghällar för härliga klippbad i solnedgång eller soluppgång.

Bo nära badet på STF Stora Kalholmen Vandrarhem

Morgondopp i Brantevik

Dopp i havet vid Brantevik, österlen
Njut en prisbelönt upplevelse. Morgondoppet vid Brantevik tilldelades 2019 en glittrande silvermedalj i kategorin årets upplevelse i STFs tävling Årets Kudde med en motiveringen som verkligen väcker badlängtan “Ofta är det de enklaste upplevelserna som stannar med oss längst. En soluppgång, en utsikt, en känsla av stillhet. Morgondoppet på Brantevik är just en sådan enkel, men helt och hållet magisk upplevelse. På just denna plats på jorden, från klippor lena som sammet, med morgonsolen i ögonen, Österlen i ryggen och Hanöbukten strax åt norr, glider du ned i det klara, friskt kalla vattnet. Ett simtag, och du känner livet rakt inpå huden. En enkel upplevelse som blir ett minne att förnimma om och om igen.

Bo nära badet på STF Brantevik Vandrarhem

Uppfriskande fjälldopp

fjällbad i sarek
Ett uppfriskande dopp i valfri fjällbäck, tjärn eller sjö omgiven av magnifika fjälltoppar är en svårslagen känsla. Perfekt svalka efter dagsvandringen eller annan svettig aktivitet. Tillhör du dem som räds lite lägre vattentemperaturer så erbjuder många av våra fjällboenden bastu där du kan höja temperaturen ytterligare både innan och efter doppet.

Bo nära badet på STF Alesjaure Fjällstuga

Sommarparadis vid Öresrumsbrunns anrika gästgiveri

badplats i Örserum
Örserumsbrunn Gestgiferi precis vid sjön Ören är ett riktigt sommarparadis. Det anrika gästgiveriet och tidigare kurorten bjuder på egen sandstrand och badbrygga. Det klara vattnet lockar lätt till bad både morgon, middag och kväll. Här infinner sig snabbt det småländska sommarlugnet.

Bo nära badet på STF Örserum Örserumsbrunn gestgifveri

Fängslande bad med underbar Stockholmsvy

badplats långholmen
Från fruktad fängelseö till idylliskt bad mitt i Stockholm. På Långholmen finns sköna badplatser och stora grönområden perfekta för picknik och skönt häng. Storstadspulsen väntar runt hörnet, men här vilar lugnet. Från öns östra del har man en underbar vy över Riddarfjärden och Gamla stan.

Bo nära badet på STF Långholmen hotell & vandrarhem

Salta dopp i anrika kurorten Ljungskile

drönarbild över ljungskile
Ljungskile var på 1800-talet en populär bad- och kurort. Klimatet, sades det då det begav sig, var balsamiskt. Det var blandningen av barrskog och havsluft, samt det skyddade läget i viken mellan Orust och fastlandet som var unikt. Kallbadhuset och flera av de vackra sommarvillorna från 1800-talet finns fortfarande kvar.

Bo nära badet på STF Ljungskile hotell

Kristallklart vatten i Navardalen

skog och sjö vid navardalen
Upplev sommaridyllen i Navardalen genom att fiska, vandra, dricka björnstarkt kaffe eller bara vara. Ett besök här är verkligen en lisa för själen. Vildmarksstationen är elfri och har begränsad mobiltäckning så här är det enkelt att varva ner. Njut av svalkande dopp i Navarsjöns kristallklara vatten, återfå värmen i den vedeldade bastun och avsluta kvällen med en bra bok i stearinljusens sken.

Bo nära badet på STF Navardalens vildmarksstation

Vill du ha fler svemestertips?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få massor av svemestertips direkt till din e-post!

Få svemestertips