Två vandrare på hängbro i solsken

Tåg mot fjällen

Ta tåget till fjällen! Det är ett hållbart sätt att resa. Till många av våra fjälldestinationer kan du åka tåg, kombinerat med buss för att nå sista biten fram. Du som är STF-medlem har rabatt på tågbiljetter hos SJ och Snälltåget.
  • Skall du åka till Lappland kan du ta tåget till Murjek, Gällivare, Kiruna eller Abisko. Därifrån tar du dig vidare med buss till din slutdestination.
  • Till Vindelfjällen tar du tåget till Umeå.
  • Reser du mot Jämtland så är Undersåker och Duved två bra orter att åka till. Resan fortsätter sedan med buss.
  • Skall du till Grövelsjöfjällen väljer du tåget till Mora. Därifrån åker du vidare med buss.
  • Du som ska till Abisko kan ta tåget ända fram till Abisko Turiststation.
  • Snälltåget har flera avgångar till fjällvärlden, och utökar trafiken under högsäsong. Du kan åka till Hemavan Tärnaby, Kittelfjäll och Borgafjäll, Åre, Tänndalen, Vemdalen och Ramundberget.
  • Snälltågets tidtabell till Vemdalen är anpassad efter att du reser helvecka med bytesdag för boendet på torsdagar och söndagar. Under säsongen 2019/2020 kör tåget under perioden 21 december 2019 – 12 april 2020. Tåget avgår från Malmö, via Stockholm, på onsdagar och lördagar och du kommer fram till Vemdalen torsdag respektive söndag morgon.

Din tågresa hittar du och planerar hos SJ eller Snälltåget.

Boka tågbiljetter till medlemspris

Du som är medlem i STF har medlemsrabatt på tågbiljetter hos SJ och Snälltåget.