Två vandrare på hängbro i solsken

Tåg till fjällen

Ta tåget till fjällen! Det är ett hållbart och trevligt sätt att resa. Till många av våra fjälldestinationer kan du åka tåg, kombinerat med buss för att nå sista biten fram. Du som är medlem i STF har dessutom rabatt hos flera tågoperatörer.

I svenska fjällen finns flera järnvägsstationer som ligger på gångavstånd från skidbackar, längdskidspår och vackra sommarfjäll. Till vissa platser behöver du åka vidare en liten bit med lokalbuss eller transfer. Det finns många fördelar med att ta tåget till fjällen – men för oss är miljöskälet allra viktigast. Som bonus slipper du som tar tåget att sitta långa sträckor bakom ratten. Det går smidigt att hitta och planera din tågresa via någon av STFs samarbetspartners. Välj mellan nattåg eller resor på dagtid.

Boka tågbiljetter till medlemspris

Du som är medlem i STF har medlemsrabatt på tågbiljetter hos flera stora tågoperatörer.

Miljövänlig transport i fjällen

Så tar du dig till populära destinationer

Till STFs boenden hittar du genom att följa de detaljerade vägbeskrivningarna under rubriken ”Hitta hit” på respektive boendesida. Här följer en överblick över hur du åker till några populära fjälldestinationer.

• Till Vindelfjällen tar du tåget till Umeå centralstation och åker sedan vidare med buss till din slutdestination.
  • Reser du mot Jämtlandsfjällen (Åre, Storulvån, Duved) passar det bra att åka till stationerna Undersåker och Duved. Resan fortsätter sedan med buss.
  • Ska du till Grövelsjöfjällen väljer du tåget till Mora. Därifrån åker du vidare med buss.
  • Du som ska till Abisko kan ta tåget ända fram till Abisko Turiststation, som har egen järnvägsstation, samt busshållplats.
  • Ska du åka till Lappland kan du ta tåget till Murjek, Gällivare, Kiruna eller Abisko. Därifrån åker du vidare med buss till din destination.

Vilket tåg går till fjällen?

Läs mer om medlemsrabatten och vilka villkor som gäller för att du ska kunna boka din resa till lägre pris.

• SJ är Sveriges största tågoperatör som kör till många av Sveriges destinationer. Nattågstrafiken till övre Norrland körs av Vy-tåg och inte SJ. När du bokar tåg med SJ kan du söka din resa hela vägen från avreseort till slutdestination. Då får du alltid fram de avgångar som passar med olika färdsätt. Du har också resegaranti, så att eventuella förseningar inte påverkar möjligheten att komma fram till destination.
  • Vy-tåg kör nattåg på sträckan Stockholm – Abisko – Narvik. Tåget stannar på flera platser i mellersta Sverige och på vägen mot Narvik når du populära destinationer som Gällivare, Kiruna, Abisko, Björkliden och Riksgränsen.
  • Snälltåget har flera avgångar till fjällvärlden och utökar trafiken under högsäsong. Du kan åka till Hemavan Tärnaby, Kittelfjäll och Borgafjäll, Åre, Tänndalen, Vemdalen och Ramundberget.
  • Norrtåg kör i norra Sverige med sträckningar från Sundsvall i söder till Kiruna i norr, samt med en sträckning in mot Storlien och de jämtländska fjällen har du alla möjligheter att besöka din norra favoritdestination.