Två vandrare på hängbro i solsken

Tåg till fjällen

Ta tåget till fjällen! Det är ett hållbart och trevligt sätt att resa. Till många av våra fjälldestinationer kan du åka tåg, kombinerat med buss för att nå sista biten fram. Du som är STF-medlem har dessutom rabatt på tågbiljetter hos SJ och Snälltåget.

I svenska fjällen finns flera järnvägsstationer som ligger på gångavstånd från skidbackar, längdskidspår, eller vackra sommarfjäll. I vissa fall behöver du åka vidare en liten bit med lokalbuss eller transfer. Det finns många skäl att ta tåget till fjällen. Antingen vill du resa på ett miljövänligt sätt, eller så vill du undvika att sitta långa sträckor framför ratten. Din tågresa hittar och planerar du hos SJ eller Snälltåget. Du väljer mellan nattåg eller resor på dagtid.

Miljövänlig transport i fjällen

Boka tågbiljetter till medlemspris

Du som är medlem i STF har medlemsrabatt på tågbiljetter hos SJ och Snälltåget.

Så tar du dig till fjällen

Till STFs boenden hittar du genom att följa de detaljerade vägbeskrivningarna under rubriken ”Hitta hit” på respektive boendesida. Här följer en överblick över hur du tar dig till några av våra mest populära fjälldestinationer.

• Till Vindelfjällen tar du tåget till Umeå centralstation och åker sedan vidare med buss till din slutdestination.
  • Reser du mot Jämtlandsfjällen (Åre, Storulvån, Duved) passar det bra att åka till stationerna Undersåker och Duved. Resan fortsätter sedan med buss.
  • Ska du till Grövelsjöfjällen väljer du tåget till Mora. Därifrån åker du vidare med buss.
  • Du som ska till Abisko kan ta tåget ända fram till Abisko Turiststation, som har egen järnvägsstation, samt busshållplats.
  • Ska du åka till Lappland kan du ta tåget till Murjek, Gällivare, Kiruna eller Abisko. Därifrån åker du vidare med buss till din destination.
  • Snälltåget har flera avgångar till fjällvärlden, och utökar trafiken under högsäsong. Du kan åka till Hemavan Tärnaby, Kittelfjäll och Borgafjäll, Åre, Tänndalen, Vemdalen och Ramundberget.
  • Snälltågets tidtabell till Vemdalen är anpassad efter att du reser helvecka med bytesdag för boendet på torsdagar och söndagar. Under säsongen 2019/2020 kör tåget under perioden 21 december 2019 – 12 april 2020. Tåget avgår från Malmö, via Stockholm, på onsdagar och lördagar och du kommer fram till Vemdalen torsdag respektive söndag morgon.