Vandrare tar paus längs Kungsleden

Grövelsjön - Tänndalen

Det här är en vandring som är rik på variation som går genom Långfjällets och Rogens naturreservat. Leden tar dig också genom Töfsingedalens nationalpark. Det första boendet du möter längs vägen är Hävlingestugorna men du kan också välja att fortsätta vidare direkt till STF Storrödtjärn Fjällstuga. Din nästa etapp går till STF Rogen Fjällstuga som ligger vid den stora sjön med samma namn. Härifrån går turen vidare mot Skedbrostugan.

Från STF Rogen finns det två alternativa turer för att ta sig till Skedbro. Den första leden är sträckan Rogen – Skedbro. Den här leden är det vanligaste vägvalet och går utmed sjön och på slutet väster om Bustvålen. Ett annat alternativ är att välja leden som går sträckan Rogen – Kärringsjön – Skedbro. Den vägen går via Kärringsjön där det väntar både boende och kanotuthyrning. Från Kärringsjön finns det en bilväg och en vandringsled som går till Tännäs.

Fjällen mellan Rogenområdet och Tänndalen är överlag flacka och artfattiga. Delar av turen går i gles barrskog. I området bedrivs renskötsel som kräver att du visar hänsyn.

Hitta hit

Buss från Mora till Grövelsjön.
Buss från Funäsdalen till Östersund och Stockholm.

snabbfakta

Fjällkarta
W1 Lantmäteriet Grövelsjön- Lofsdalen 1:100 000
Z8 Lantmäteriet Helags-Funäsdalen-Rogen 1:100 000