Grövelsjön – Sylen – Hävlingen – Grövelsjön

Det här är en fin tur i Grövelsjöns närområde. Du startar med en vandring mot Sylen som ligger i norra ändan av Grövelsjön. Du som vill kan övernatta i Sylen, men tänk på att det finns ett begränsat antal platser och därför måste förbokas. Det går också bra att ta båten mot Hävlingen och starta turen direkt.

Väljer du att vandra hela vägen – följ leden väster om sjön upp mot Salsfjellet och sedan ner mot Sylen. Från Sylen går sommarleden vidare österut, först en liten bit i skogen,  sedan över kalfjället i stort sett hela vägen till Hävlingens fiskecamp.

På vägen passerar du Grötvallsjön där det finns en plats för renskiljning. För boende i Hävlingen rekommenderas det att du bokar i förväg. Hävlingen är särskilt populär bland sportfiskare och är vida känt för sitt röding- och flugfiske. Båtar och kanoter finns att hyra för dig som vill.

Från Hävlingen fortsätter leden över Långfjällets vida fjällhedar och myrmarker. I blickfånget har du Dalarnas största fjäll – Storvätteshågna, som sträcker sig 1 183 vackra meter över havet. Vägen ner mot Grövelsjön går på Fosksjökläpparnas sluttning.

I området bedrivs renskötsel – visa hänsyn!

Hitta hit

Buss från Mora till Grövelsjön. Det går en bilväg ända fram.

Fjällkarta
W51 Lantmäteriet 1:50 000
Grövelsjön & Rogen Calazo 1:50 000

Etappens längd / etapper

30 km / 3 – 2
Om du väljer båt; 24 Kilometer

Här finns STF
STF Grövelsjön Fjällstation
Hävlingestugorna; bokas via Länsstyrelsen på tel: 0253-201 15
Begränsat boende finns även i Sylen som måste bokas.

Länkar och läsvärt
Länsstyrelsen Dalarna