Två tjejer på skogsvandring

Grövelsjön - Svukriset - Grövelsjön

Svukuriset är en norsk fjällstation i det natursköna Femundsmarka nationalpark. Du kan vandra hit genom att gå på en markerad sommarled via Sylen, som ligger i Grövelsjöns norra ände.

För att ta dig hit kan du till exempel ta båt från Sjöstugan över Grövelsjön, till Sylen. Vandringen till Svukuriset blir då 16 kilometer.  Väljer du att vandra hela vägen går leden väster om sjön upp mot Salsfjellet och sedan ner mot Sylen.

Från Grövelsjöns norra ände följer du sommarleden brant uppför Sylvolas sluttning. Härifrån har du vacker vy över Grövelsjön och gårdarna i Sylen. Leden fortsätter sedan vidare mot Rönnsjön och genom ett skogsparti innan den leder svagt uppför på kanten av berget Revlingkletten. Under den sista biten fram till Svukuriset vandrar du i skog. Vägen tillbaka till Grövelsjön börjar med en vandring i skogen söderut mot Revlingsjöarna, för att sedan fortsätta upp mot passet mellan Forborgen och Elgåhogna ända fram till ledskiljet. I området bedrivs renskötsel som kräver vandrarnas hänsyn.

Hitta hit

Buss från Mora till Grövelsjön. Det går en bilväg ända fram.

Fjällkarta
W51 Lantmäteriet 1:50 000
Grövelsjön & Rogen Calazo 1:50 000

Etappens längd / tid
46 km / 2–3 timmar
Om du väljer båt; 40 km

Höjdskillnad
816 –819 m ö h

Här finns STF/DNT
STF Grövelsjön Fjällstation (före och efter vandringen)
Begränsat boende finns på DNT Svukuriset på norska sidan.