Just nu har vår fjällbokning och kundtjänst långa svarstider eftersom så många vill nå oss. Alla bokningsbara övernattningar kan du boka själv direkt här på webbplatsen. Hittar du inte det du söker behöver du ändra datum. Läs mer om hur vi anpassat för att kunna välkomna dig tryggt i sommar här och hur du kan stötta STF här.

Ensam vandrare vid stor sten på fjället

Singi - Kaitumjaure

Detta är en lättvandrad etapp från Singi som följer fjällälven Tjäktjajåkka ned till utloppet i sjön Kaitumjaure. Du vandrar igenom ett gammalt renskötselområde, där lämningar efter kåtor och renbetesvallar finns på flera platser.

Inledningsvis går leden i småkuperad terräng som snart byts till plana ljunghedar. Överlag är höjdskillnaderna är små. Hela första milen finns bra rastplatser med tillgång till vatten i princip överallt. Först efter att du passerat bron 3 km norr om STF Kaitumjaure blir terrängen lite besvärligare, men leden är till stor del spångad.

Toppen Sanjartjåkka väster om STF Kaitumjaure erbjuder fantastisk utsikt. Här finns också en topplåda med en gästbok som du kan skriva i. Fråga stugvärden efter vägen upp. På platån i Kaukulvagges västra del finns många lämningar från tidigare generationers samer. Köp gärna fiskekort i förväg för fisket är bra.

Fjällkarta
Lantmäteriet BD8