Just nu är det många som ringer till oss och vi har därför längre väntetider än normalt. Information från STF med anledning av coronaviruset hittar du här. STF drabbas precis som hela samhället av coronakrisen. Läs här hur du kan hjälpa.

vandring-hösten

Saltoluokta - Sitojaure

Vandringen börjar i gammelskogen vid STF Saltoluokta Fjällstation. Snart byts tallarna mot fjällbjörkar. Backen upp mot kalfjället är ganska brant i början, men efter 3 kilometer är du uppe på kalfjället. Härifrån väntar en storlagen utsikt västerut.

Leden går nu över lättvandrade ljunghedar utan stora höjdskillnader. Ungefär halvvägs når du rastskyddet vid Autsutjvagge och efter ytterligare 3 till 4 kilometer passerar du turens högsta punkt på 775 meter över havet. Leden går nedanför Sjäksjos branta ostvägg innan du kommer fram till STF Sitojaure Fjällstuga som ligger naturskönt intill ett sameviste på Sitojaures norra strand.

Det bedrivs renskötsel i området – visa hänsyn!

Fjällkarta
BD10 Lantmäteriet 1:100 000