Just nu har vår fjällbokning och kundtjänst långa svarstider eftersom så många vill nå oss. Alla bokningsbara övernattningar kan du boka själv direkt här på webbplatsen. Hittar du inte det du söker behöver du ändra datum. Läs mer om hur vi anpassat för att kunna välkomna dig tryggt i sommar här och hur du kan stötta STF här.

Färgglada vandrare på stig i skogen

Nord - sydleden

Från Hårsjö i norr till Trelleborg i söder sträcker sig den 325 kilometer långa Nord till syd-leden. Om du inte vill vandra hela leden på en gång, finns det flera platser som är smidiga att starta på. Utgå till exempel från Hässleholm, Hörby, Genarp eller Trelleborg om du ska ge dig ut på en kortare vandring. STF har vandrarhem längs vägen där du kan vila fötterna efter en lång dags vandring.

Lummiga skogar, öppna slätter och gamla gods välkomnar dig längs vägen. Vandra längs smala stigar i de gamla snapphanemarkerna mellan Hårsjö och Olastorp. Längs vägen kan du utforska så väl rullstensåsar som ruiner efter vattendrivna kvarnar. Missa inte heller den mytomspunna källan i Onsvala och trollskogen med sina mystiska vresbokar i Skrylleslingan. Mot slutet av leden höjer sig de mäktiga Gyllhögarna, fyra gravsättningar från bronsåldern.