Just nu har vår fjällbokning och kundservice långa svarstider eftersom så många vill nå oss. Alla bokningsbara övernattningar kan du boka själv direkt här på webbplatsen. Hittar du inte det du söker behöver du ändra datum. Läs mer om hur vi anpassat för att kunna välkomna dig tryggt i sommar här och hur du kan stötta STF här.

Kebnekaise - Nikkaluokta

Någon kilometer öster om STF Kebnekaise Fjällstation går du över fjällälven Tarfalajåkka, som avvattnar glaciärerna i Tarfaladalen. Leden fortsätter svagt utför på en ofta stenig och spångad stig. Björkskogen blir successivt tätare längs din vandring.

Om du vill, går det att välja en båtfärd som kortar vandringen med 6 kilometer. Båten körs av lokala entreprenörer och går flera gånger om dagen enligt tidtabell. Vid nedre båtbryggan ligger en kaffekåta och en restaurang, Enoks, som serverar renburgare.

Sista biten går leden på en smal, stenig och upptrampad traktorliknande väg. Vandringen slutar i byn Nikkaluokta där det finns restaurang och en liten butik.

Fjällkarta
Lantmäteriet BD6, BD8