Just nu är det många som ringer till oss och vi har därför längre väntetider än normalt. Information från STF med anledning av coronaviruset hittar du här. Vi befinner oss i ett akut ekonomiskt läge och kämpar nu för att rädda vår 135-åriga förening. Läs här hur du kan hjälpa.

Vandrare går till STF Blåhammaren - Storerikvollen

Blåhammaren - Storerikvollen

Den här turen går genom ett behagligt och småkuperat landskap. En vandring som erbjuder vackra vyer över gränsfjällen och den stora Essandsjön som väntar fint på norska sidan om gränsen.

Den här etappen genomför du enkelt och utan att ställas inför några svåra passager. Den första halvmilen under din vandring går svagt nerför men terrängen planar ut när du närmar dig Endalens rastskydd. När du gått ytterligare några kilometer efter rastskyddet når du älven Enan och gränser mot Norge.

På andra sidan bron över Enan väntar Norge. Det innebär att leden nu är markerad med stora röda ”T” målade på stenar. Leden går svagt uppåt mot Remskleppen och sänker sig sedan mot ett slätare myrlandskap. Efter cirka 3 kilometers vandring når du Den Norske Turistforeningens hytta – DNT Storerikvollen.

Hyttan har stått här sedan 1897 och är en gammal fäbodvall med utsikt över Essandsjøen och Sylarna. Om du är historieintresserad kan du också passa på att se minnesmonument över Karolinernas dödsmarsch 1718 på lågfjället Bustvalen.

Fjällkarta
Z6 Lantmäteriet 1:100 000