Alpin skidåkning

Allemansrätten och utförsåkning

Våra svenska fjäll är öppna för alla, men även för dig som åker utför finns det vissa saker som är bra att tänka på.

Skidanläggningar har till exempel särskilda regler för hur man får använda liftsystemet. Det kan handla om vilken utrustning som är tillåten eller vilka tider du får vistas i backen. Våra STF-värdar hjälper dig gärna att ta reda på vad som gäller för den skidanläggning du ska besöka.

Ta hänsyn till naturen utanför preparerade nedfarter

Ta det extra försiktigt om du hamnar utanför preparerade nedfarter eller vid sidan av backen. Du får till exempel inte bryta några grenar eller skada snöfria berghällar. Håll koll på skyltar och markeringar om du åker offpist. Kolla om det finns risk för laviner innan du ger dig iväg. Annars riskerar du både din egen och andras säkerhet.

Släng skräp i soptunnan, inte i naturen

Om du pausar, ta gärna en extra titt innan du åker vidare så att du inte har glömt kvar något skräp.

Allemansrätten är ett gemensamt ansvar

Allemansrätten gör att vi alla har tillgång till naturen. Därför är det vårt gemensamma ansvar att slå vakt om denna urgamla sedvana, inte minst genom att använda den med omtanke. God tur!

Vad säger allemansrätten när du utövar olika aktiviteter i naturen?