Löpning på Österlen

Allemansrätten och löpning

Tack vare allemansrätten är vår svenska natur öppen för alla, och där du får promenera får du också springa. Men, allemansrätten säger också att du ska visa hänsyn.

Ta hänsyn till ömtålig natur och privat mark

Tänk på att inte springa över planteringar eller mark som lätt skadas. Om du springer trail är det bra att vara uppmärksam på nya granplanteringar som är lätta att missa. Det går även bra att ta sig fram på enskilda vägar, men var noga med att respektera tomtgränser i närheten av bostadshus.

Inte störa, inte förstöra

Om du springer i fjällen är det viktigt att du inte skrämmer renar om du möter dem under din tur. Det gäller givetvis alla djur du möter.

Anpassa gärna steget efter underlaget om du springer i terrängen. På våren är stigarna ofta mjuka och då kan du behöva ta det lite lugnare så att inte naturen skadas och du slipper halka. Var extra försiktig när du rör dig över känslig mark, till exempel berghällar där det växer lavar eller mossa. Allemansrätten säger att du ska visa hänsyn till djur och växter – inte störa, inte förstöra.

Ta med skräpet hem

Håll koll på vattenflaskor, bananskal och gelförpackningar under löpturen. De hör inte hemma i naturen men är lätta att glömma kvar.

Allemansrätten är ett gemensamt ansvar

Allemansrätten gör att vi alla har tillgång till naturen. Därför är det vårt gemensamma ansvar att slå vakt om denna urgamla sedvana, inte minst genom att använda den med omtanke. God tur!

Vad säger allemansrätten när du utövar olika aktiviteter i naturen?