Allemansrätten och längdskidåkning

Tack vare allemansrätten är den svenska naturen öppen för alla. Och med skidor under fötterna öppnar sig stora möjligheter. Några saker är extra bra att tänka på under skidturen.

Ta hänsyn till naturen – den göms under snön

Med längdskidor tar du dig smidigt fram i preparerade spår. Att ta skejtskidor och skida i ospårad terräng uppe på fjället en tidig vårvintermorgon är en upplevelse. Men tänk då på att visa naturen hänsyn. Du får inte åka över planteringar eller mark som lätt skadas. Nya granplanteringar göms lätt under den första snön, så var gärna extra vaksam när du åker i skogen.

När snön ligger tjock och hård påverkas inte till exempel åkermark lika mycket, då går det ofta bra att ta sig fram även där.

Ta med skräpet till en soptunna

Om du pausar längs vägen, ta gärna en extra titt innan du skidar vidare så att du inte har glömt kvar något skräp.

Allemansrätten är ett gemensamt ansvar

Allemansrätten gör att vi alla har tillgång till naturen. Därför är det vårt gemensamma ansvar att slå vakt om denna urgamla sedvana, inte minst genom att använda den med omtanke. God tur!

Vad säger allemansrätten när du utövar olika aktiviteter i naturen?