Vandring för upptäckare

Tystnad, storslagna vidder, mäktiga högfjäll, blågröna glaciärsjöar och magnifik urskog. Belöningarna är många för dig som tar dig bortom de mest besökta vandringslederna. Utforska några av fjällvärldens vackraste och mer okända pärlor i trevligt sällskap på någon av våra guidade turer. Eller sätt ihop din egen vandring mellan våra boenden. Frihetskänsla när den är som bäst!

Från den vackra Abiskotriangeln via Höga Kustens böljande kustlandskap till det magnifika Treparksmötet där nationalparkerna Sarek, Stora Sjöfallet och Padjelanta möts. Här tipsar vi om tre turer som passar perfekt för dig som vandrat en del tidigare och längtar efter ett nytt vandringsäventyr.

Vandringstips!

Våra tre bästa turtips för upptäckare

VILOPLATSER I VÄGLÖST LAND

Mitt ute i väglöst land ligger STFs gemytliga fjällstugor och väntar på upptäcktsresande. Oändliga kombinationsmöjligheter erbjuds för dig som vill sätta ihop din egen vandringsrutt. Våra fjällstugor ligger på natursköna platser 10–20 km från varandra. Övernattning betalas på plats (eller via förskott här på hemsidan) och kan ej förbokas.

HITTA DITT ÄVENTYR MED STFS FJÄLLAPP

Appen ”STF i fjällen” innehåller allt du kan behöva för att på bästa sätt upptäcka äventyr i fjällen. Här hittar du information om över 600 etapper med avstånd, tiden det tar att vandra, antal höjdmeter, vilka kartor som gäller och även en tydlig beskrivning på själva turen. Dessutom en massa fakta om våra fjällstugor och fjällstationer.