Tänk på att fortfarande det råder eldningsförbud i vissa delar av landet. Läs mer på Länsstyrelsen.se för exakt information om vad som gäller på just din plats.

Vandring 3-7 dagar

Längtar du efter ett längre vandringsäventyr? Kanske har du vandrat en del tidigare, och är nyfiken på hur en vandring på egen hand mellan STF fjällstationer och fjällstugor skulle kunna se ut? För dig med lite mer tid väntar oändliga kombinationsmöjligheter både i fjäll och i lågland. Här hittar du både inspirationsförslag på flerdagarsturer samt vandringspaket med och utan guide.

Vandra den klassiska Vålådalsfyrkanten, utforska Vindelfjällens naturreservat i Lappland eller njut av fantastisk natur och ett varierat kulturutbud längs Österlen. Här tipsar vi om flerdagarsturer med vandring i några av Sveriges absolut vackraste vandringsområden.

Vandringstips

Våra tre bästa tips för 3-7-dagarsturen

VILOPLATSER I VÄGLÖST LAND

Mitt ute i väglöst land ligger STFs gemytliga fjällstugor och väntar på upptäcktsresande. Oändliga kombinationsmöjligheter erbjuds för dig som vill sätta ihop din egen vandringsrutt. Våra fjällstugor ligger på natursköna platser 10–20 km från varandra. Övernattning betalas på plats (eller via förskott här på hemsidan) och kan ej förbokas. Läs mer om STFs fjällstugor här eller visa alla fjällstugor på karta här.

HITTA DITT ÄVENTYR MED STFS FJÄLLAPP

Appen ”STF i fjällen” innehåller allt du kan behöva för att på bästa sätt upptäcka äventyr i fjällen. Här hittar du information om över 600 etapper med avstånd, tiden det tar att vandra, antal höjdmeter, vilka kartor som gäller och även en tydlig beskrivning på själva turen. Dessutom en massa fakta om våra fjällstugor och fjällstationer.