Turskidåkning

Tystnad, storslagna vidder, mäktiga högfjäll, glaciärer och orörd snö. På turskidor tar du dig fram genom det varierande landskapet i din egen takt. Det finns många vackra leder att välja mellan, både för dig som vill ta en lugnare tur och för dig som söker äventyret. Gör kortare dagsturer med en mysig fjällstation som bas, eller ge dig iväg fler dagar och skida mellan våra fjällstugor i väglöst land.

I Svenska fjällen finns det 4500 km statlig vinterled!

"Jag älskar det enkla livet till fjälls. Succé stavas varm, torr och mätt. Svårare är det inte."

David Erixon – fjällfarare, mästare på turskidor och STF-guide.

Skillnaden mellan turskidor och längdskidor är att ett par turskidor är stabilare. De är lite bredare, tjockare och har en stålkant som underlättar vid åkning utför. Du har även en stabilare och varmare pjäxa.

Vilken turskidåkare är du?

Oavsett om du är nybörjare eller van fjällfarare har vi skräddarsydda upplevelser för just dig.

Allemansrätten & turskidåkning

Våra svenska fjäll är öppna för alla. Med bra turskidor tar du dig fram nästan överallt, även i ospårad terräng. Enklast åker du förstås längs med markerade vinterleder. Vill du rasta eller övernatta är det aldrig långt till något av STFs boenden.

Tänk på att naturen i våra fjälltrakter ofta kräver lite extra omtanke. I områden med renskötsel bör du till exempel hålla hunden kopplad under hela året.

I fjällens många nationalparker och reservat är allemansrätten ibland utökad och ibland begränsad. Det kan exempelvis innebära att du inte får göra upp eld eller ta med dig hunden. På vissa platser får du inte tälta medan du på andra får tälta längre än vad du får göra utanför nationalparken. Våra STF-värdar hjälper dig gärna att ta reda på vad som gäller för just din tur.

Läs mer och fördjupa dig om fjällsäkerhet på: Fjällsäkerhetsrådet.se

Vad ska jag packa?

Om du är nybörjare på turskidor finns det några saker som kan vara bra att veta. Turskidåkning blir som bäst när du är väl förberedd. Ska du ut på tur är det viktigt att du klär dig rätt och packar smart.

• Vädret kan svänga om fort på fjället. Kolla gärna väderleksrapporten en extra gång innan du ger dig ut.
  • Undvik bomull närmast kroppen och välj i stället underkläder och underställ i ull eller syntetmaterial. Då håller du dig varm och torr även om du blir blöt eller svettas. Ta på dig ett par tunna strumpor i ull eller syntet under ett par tjockare ullsockor. Se till så det inte blir för trångt i pjäxan så slipper du frysa.
  • Tänk på att inte klä dig för varmt. Det är bättre om du fryser lite precis innan du ger dig av för du kommer få upp värmen under turen. En tunnare skaljacka med huva skyddar mot både sol och vind samtidigt som du är rörlig. Ofodrade skidbyxor är att rekommendera.
  • Den vita snön reflekterar solens strålar. Smörj in dig med hög solskyddsfaktor och använd solglasögon, även om solen inte bryter igenom molntäcket.
  • En ryggsäck på 40 liter räcker för dagsturen. Packa bara det som nödvändigt så blir det inte för tungt. En varm jacka eller tröja kan behövas under rasterna eller om temperaturen sjunker. När det blåser är det praktiskt att ha med en vindsäck samt en bivackspade som du kan gräva en solgrop med.
  • Ska du ut på en flerdagarstur är sovsäck och liggunderlag nödvändigt när du övernattar i tält eller i någon av våra fjällstugor. När du är ute i snön i flera dagar är det viktigt att hålla fötterna torra, då kan grävpåsar att dra över pjäxorna komma väl till hands.
  • Karta och kompass hjälper dig att planera rutten. Ta även med första förband, säkerhetslina och reparationsutrustning för en säker tur på fjället.
  • Branta uppförsbackar blir lättare att ta sig uppför med ett par stighudar på skidorna.