Paddling

Paddla med STF

När du paddlar i Sverige upptäcker du landets skärgårdar, forsar och sjöar på riktigt nära håll. Paddla kanadensare med familjen i Åhus fridfulla åar, eller utmana dig med havskajaken på öppet hav utanför Bohusläns kust. Hos oss hittar du bekväma boenden nära fina paddelvatten. Vi har dessutom roliga paddlingskurser för alla nivåer.
Sveriges kust är 4 340 mil. Längre än ett varv runt jorden!

"Sveriges skärgårdar är storslagna för paddlare. Där finns mängder av öar och skär men kanske det bästa av allt – inget tidvatten."

Hans Rynnel – erfaren havskajaksinstruktör

Efter en lång dag på vattnet kan det vara skönt att sova ut ordentligt i en riktig säng. Vi har flera boenden i anslutning till paddelvatten. Många av dem hyr även ut kajaker och kanadensare till dig som inte har en egen.

Allemansrätten & paddling

Sveriges vattendrag är öppna för alla. Du får paddla och gå i land nästan överallt. En del platser är dock fredade för att skydda djurlivet. Ha med dig en karta eller ett sjökort, och håll koll på skyltar som visar var det finns djurskyddsområden. Under våren och sommaren kan det finnas häckande fåglar och sälar med kutar som helst vill vara ifred.

Om du går i land, tänk på att respektera tomtgränser och privata bryggor så stör du inte de boende.

Ta gärna med ett friluftskök eftersom det ofta är eldningsförbud under sommaren.

Innan du paddlar vidare, titta dig runt en extra gång så att du inte glömmer kvar något skräp.

Vad ska jag packa?

När du hyr en kanot ingår oftast all den utrustning du behöver. Det innebär att du att du förutom kanoten får paddel, kapell och flytväst (om du hur en kanadensare ingår dock inget kapell). Vad du mer behöver packa inför paddelturen beror på hur långt du ska paddla, hur länge du ska vara ute och hur vädret ser ut. Här hittar du några bra tips, om du planerar att vara ute en hel dag.

• Torra extrakläder och ev en handduk. Lägg i plastpåse och förslut ordentligt.
  • Extra skor för strandhugg, eller ta på dig skor/sandaler som tål vatten.
  • Ull eller syntet närmast kroppen är skönast.
  • Regnkläder (skyddar även mot vind).
  • Solskydd, även om det är molnigt. Solkräm, solstift, solglasögon, keps/hatt.
  • Varm tröja, vantar och mössa för pausen om det är kallt.
  • Karta och kompass.
  • Mat och dryck.
  • Förvara mobiltelefonen i ett vattentätt fodral eller plastpåse.

Packa vattentätt, även med kapell blir saker lätt blöta. Packa de tunga sakerna så centralt som möjligt i kanoten, och försök sen att fördela packningen jämt fram och bak. Då får du en bra balans och jämvikt i kanoten.

Fördjupa dig

En paddelkurs gör att du känner dig säkrare bakom paddeln och vågar mer när du paddlar. Genom STF kan du boka kurser för att fördjupa dina paddelkunskaper. Du hittar några förslag här nedanför.

Kom ihåg att kolla väderleken innan du ger dig ut och paddlar, till exempel på SMHIs hemsida.

För dig som redan nu vill läsa mer om paddling rekommenderar vi en guide om paddelteknik som du hittar på kayakpaddlings hemsida.

På kajakrapporten.se hittar du detaljerade packlistor för vår, sommar, höst och vinter.