Facebook
Twitter

Löpning

Spring med STF

Snöra på dig löparskorna och ge dig ut i den svenska naturen. Tack vare allemansrätten finns löparäventyret tillgängligt nästan överallt. Spring till exempel Sveriges första eko-trail på Österlen eller svettas på ett löparläger på fjällstigar. Du kan också utmana dig själv att springa Keb Classic Sommar, ett bergsmaraton som utgår från STF Kebnekaise Fjällstation. Hos oss hittar du vandrarhem, hotell, fjällstugor och fjällstationer som ligger nära Sveriges bästa stigar och spår.
Anta utmaningen och spring Fjällfararnas Gröna band – 130 mil i den svenska fjällkedjan.

"Packa en ryggsäck med ombyte och matsäck, och spring mellan stugorna på fjället. Frihetskänslan är enorm, och du kan springa längre än du tror!"

Emelie Forsberg, världens bästa traillöpare

Arrangera ett eget löparläger! STF hjälper gärna till med boende och lokalkännedom om bra löpterränger.

Allemansrätten & löpning

Vår natur är öppen för alla, och där du får promenera får du också springa. Tänk bara på att inte springa över planteringar eller mark som lätt skadas. Om du springer trail är det bra att vara uppmärksam på nya granplanteringar som är lätta att missa. Det går även bra att ta sig fram på enskilda vägar, men var noga med att respektera tomtgränser i närheten av bostadshus.

Anpassa gärna steget efter underlaget om du springer i terrängen. På våren är stigarna ofta mjuka och då kan du behöva ta det lite lugnare så att inte naturen skadas och du slipper halka. Var extra försiktig när du rör dig över känslig mark, till exempel berghällar där det växer lavar eller mossa.

Håll koll på vattenflaskor, bananskal och gelförpackningar under löpturen. De hör inte hemma i naturen men är lätta att glömma kvar.

Vad ska jag packa?

Här följer tips till nybörjaren på vad som är bra att packa inför löpningen.

  • Spring in dina skor innan du ger dig ut på en längre tur. Ta gärna med dig två par löparskor om du åker på löparsemester om de blir blöta eller om du får skavsår. Det kan också vara skönt att ha ett par sandaler eller liknande för fötterna att vila i efter rundan.
  • Vad du ska ha på dig när du springer beror förstås på vädret. Kolla väderleksrapporten innan du ger dig ut på en längre tur. Långa eller korta tights är ofta bekvämt att springa i tillsammans med en t-shirt eller ett linne i merinoull som transporterar bort fukt. Ta gärna med en tunn långärmad tröja också. Underkläder i funktionsmaterial är att rekommendera. Det finns även kompressionsstrumpor som hjälper blodcirkulationen i benen och gör att du orkar springa längre. Tunna fingervantar, en vindresistent jacka och kanske även byxor kan också vara lämpligt att packa ned i väskan.
  • Du bränner dig lätt när du är ute och springer. Solglasögon, solkräm och keps, buff eller mössa ger ett bra skydd. En knuten snusnäsduk skyddar huden i nacken mot solens strålar.
  • Vattenflaska eller vätskebälte är smart att ha med på löprundan. Tips på lätt löpargodis är mandlar, nötter och torkad frukt.
  • Förvara telefonen i ett vattentätt fodral eller en plastpåse så blir den inte blöt om det börjar regna.
  • Första förband är alltid bra att ha med sig om olyckan skulle vara framme. Den troligaste olyckan är förmodligen skavsår så kom ihåg skavsårsplåster! Myggmedel håller oinbjudna gäster borta.
  • Karta och kompass hjälper dig så att du inte hamnar på villovägar. Och förstås: för att ta dig hem igen om du mot förmodan skulle springa vilse.
  • Pannlampa kan vara smidigt att ha om det hinner mörkna innan rundan är över.
  • Det finns speciella löparväskor men det går självklart att använda vilken ryggsäck som helst, bara den är bekväm och sitter åt ordentligt runt kroppen.

Fördjupa dig

Löplabbet.se kan du läsa fler tips och råd om utrustning och löparteknik, allt från hur du tar hand om dina löparskor på rätt sätt till vad du ska tänka på om du är gravid och springer.

Vill du springa ett lopp? Samtliga datum för lopp du kan springa i Sverige är listade i Löparkalendern.

Vill du läsa mer löparteknik kan du göra det på Uppochhoppa.se.