Boken Upptäck Sverige

Som medlem i STF får du boken Upptäck Sverige i digitalt form men går att beställa i tryckt exemplar. I boken hittar du fakta, inspiration och tips om alla STFs vandrarhem, hotell, fjällstationer och fjällstugor. Upptäck Sverige är en ovärderlig guide och adressbok som ger dig överskådlig information om varje STF-boende, vilket förenklar din reseplanering.

Från och med 2018 skickar vi inte längre ut boken per automatik till alla medlemmar. Det gör vi av miljöskäl. Men, självklart ska du som är medlem i STF få ditt ex av Upptäck Sverige om du vill och använder den för att planera dina resor.

Du beställer ditt medlemsexemplar av Upptäck Sverige här!

Du kan även läsa Upptäck Sverige digitalt här!

Varför gör vi detta?
Varje år trycker och distribuerar vi 140 000 ex av Upptäck Sverige. Det är dyrt, räknat i kronor och i påverkan på miljön. Vi vet också att de flesta medlemmar använder vår hemsida för att planera sina resor. Vi vill gå i bräschen för hållbar turism, och producera och skicka ut tusentals guider som inte används är definitivt inte hållbart. Pengarna vi sparar lägger vi på att utveckla vår hemsida.

Lite miljöfakta:
– Upptäck Sverige produceras på ett tryckeri som drivs helt av solenergi.
– Transporten från tryckeriet sker med tåg.
– Minskad upplaga från 140 000 till 35 000 ex och färre sidor dessutom betyder att vi sparar papper som motsvarar 135 träd, vilket motsvarar en skogsyta på ca 1350 kvadratmeter.