Fjälluffa - för dig 18-25 år

Fjälluffa i sommar - för dig 18-25 år

Nu lanserar vi ”Fjälluffa” – en fantastisk chans för dig i åldern 18-25 år och som aldrig fjällvandrat förut att få uppleva fjällen. Tillsammans med ett tiotal jämnåriga som precis som du längtar ut på fjället men saknar kunskap får du träffa stugvärd och fjällguide som delar med sig av sin erfarenhet och berättar det du behöver veta innan du beger dig ut på fjället. Sen ger du dig ut på din första fjällvandring. Priset ska heller inte vara något hinder - sju dagar i Lappland för 695 kr.

Det hela börjar i fjällstugan STF Abiskojåkka som ligger nära STF Abisko Fjällstation.  Här bor du första natten och får bland annat lära dig att hantera karta och kompass, grundläggande fjällsäkerhet och hur det är att bo i fjällstugor. Efter introduktionen ger du dig ut på en egen vandring, gärna tillsammans med kompisar för då blir det både roligare och tryggare. Du börjar din vandring i Abisko Nationalpark men du kommer snabbt ut på den välmarkerade Kungsleden, en av världens vackraste vandringsleder.

Vandringen, som sträcker sig från Abisko i norr till Nikkaluokta i söder, tar sex dagar och är knappt 11 mil. Du kommer att bo i fjällstugorna Abiskojaure, Alesjaure, Sälka och Singi samt på STF Kebnekaise fjällstation.

Fjälluffa går att boka under tiden 27 juni till 11 augusti med introduktion i STF Abiskojåkka på utvalda datum. Till Abisko reser du enkelt med tåg. Närmaste flygplats ligger i Kiruna och därifrån går det buss. Från Nikkaluokta går det buss till Kiruna. Under perioden 27 juni – 23 juli startar introduktionen kl 13.00. Under perioden 25 juli – 4 augusti startar den kl 15.00. Skillnaden beror på att tågets ankomsttider ändras.

Försäkra dig om en plats redan nu! Fjälluffa kostar 695 kronor och är öppet att boka för medlemmar i STF. Om du inte redan är medlem i STF kan du bli när du bokar.

Läs mer och boka här!

Frågor och svar om Fjälluffa