Fjälluffa i sommar för dig 18-25 år

Fjolårets succé ”Fjälluffa” är tillbaka – en fantastisk chans för dig i åldern 18-25 år som aldrig fjällvandrat förut att få uppleva fjällen. Du kommer att få lärorika tips för livet tillsammans med jämnåriga som också längtar ut fjället men som saknar kunskap. Du kommer bland annat träffa stugvärdar och fjällguider som delar med sig av sin erfarenhet, lära dig hur karta och kompass fungerar på fjället och få koll på grundläggande fjällsäkerhet. Efter introduktionen kommer du att ge dig ut på din första fjällvandring längs med Kungsleden.

Det hela börjar i fjällstugan STF Abiskojåkka som ligger nära STF Abisko Fjällstation.  Här bor du första natten och får bland annat lära dig att hantera karta och kompass, grundläggande fjällsäkerhet och hur det är att bo i fjällstugor. Efter introduktionen ger du dig ut på en egen vandring, gärna tillsammans med kompisar för då blir det både roligare och tryggare. Du börjar din vandring i Abisko Nationalpark men du kommer snabbt ut på den välmarkerade Kungsleden, en av världens vackraste vandringsleder.

Vandringen, som sträcker sig från Abisko i norr till Nikkaluokta i söder, tar sex dagar och är knappt 11 mil. Du kommer att bo i fjällstugorna Abiskojaure, Alesjaure, Sälka och Singi samt på STF Kebnekaise fjällstation. STF Fjällstuga Tjäktja passeras men övernattning där ingår inte i paketet. Väljer du att övernatta även där går det bara att betala på plats i fjällstugan med kort eller kontanter.

Priset är fortsatt förmånligt – sju dagar i Lappland för 995 kr

Introduktionen sker i STF Abiskojåkka den 2 juli kl. 13.00.
Till Abisko reser du enkelt med tåg. Närmaste flygplats ligger i Kiruna och därifrån går det buss. Från Nikkaluokta går det buss till Kiruna. Introduktionen startar efter lunch ankomstdagen.

Försäkra dig om en plats redan nu! Fjälluffa kostar 995 kronor och är öppet att boka för medlemmar i STF. Om du inte redan är medlem i STF kan du bli när du bokar.

BOKA HÄR

Frågor och svar om Fjälluffa