Sylarna - Storerikvollen

En lång, men relativt lättvandrad etapp med mestadels svagt sluttande partier på torr mark. Men också några spångade myrar. Leden passerar över den svensk-norska gränsen på fjället Fiskåhöjden, med vackra vyer.

Du går den korta backen ner från STF Sylarna Fjällstation till bron över Sylälven. På vägen från STF Sylarna Fjällstation syns spår av istidsforskaren Carl Mannerfelts utgrävningar från slutet av 1930-talet. Sedan följer en torr sträcka längs Vaktklumpen. Till höger om dig har du utsikten mot Enans dalgång, där den första Sylhyddan uppfördes 1890.

Vid Fiskåtjärnen kan du med spö och fiskekort testa fiskelycka i tjärnen där det finns gott om fisk. Efter tjärnen fortsätter du mot Fiskåhöjden och passerar riksgränsen till Norge. Här finns en torvtaksklädd raststuga med en magnifik utsikt mot Sylarnas högsta topp i sydost och den jättestora Essandsjön i väster. Här finns också en svensk hjälptelefon.

Efter det vandrar du nerför den torra västsidan av Fiskehöjden. I höjd med den gamla bosättningen Essandheim går leden ihop med den från Nedalen till Storerikvollen. Du går vidare på en torr fjällrygg nära björkskogen med några spångade myrmarker. Efter bron över Djupholma följer en lättgången stig till Storerikvollen.

Fjällkarta
Lantmäteriet Z6, 1:100 000